Czy w sytuacji zatoru na autostradzie dopuszcza się jazdę pod prąd do najbliższego zjazdu? Takie pytanie powinno znaleźć się w testach dla kandydatów na kierowców. Zdarzenie z Małopolski pokazuje, że ani instruktor, ani kursant nie znaliby poprawnej odpowiedzi.
Wakacje, czwartkowy poranek, trasa A4 Kraków – Tarnów. Wypadek. Trzy osoby ranne. Autostrada zablokowana. Najbardziej niecierpliwi kierowcy zawracają. Przeciskają się pasem awaryjnym lub drugim skrajem jezdni przy barierach energochłonnych. Wśród „uciekinierów” z miejsca zdarzenia… samochód nauki jazdy. Biała skoda fabia. Za kółkiem młody człowiek, obok niego instruktor. Zmotoryzowanym, którzy otwierają okna i zwracają mu uwagę, tłumaczy, że tak kazała jechać policja zabezpieczająca wypadek, ponieważ droga będzie zablokowana ponad godzinę. Marne tłumaczenie.
– Brak słów – stwierdza Krzysztof Bandos, prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców. – Słyszałem o tym zdarzeniu. Naprawdę nie wiem, co powiedzieć. Wyobrażam sobie, że mógł to zrobić statystyczny Kowalski. Ale nie instruktor! Kto mu dał uprawnienia? Kto go zatrudnia? To jest człowiek, który przez przypadek trafił do zawodu. Może przez pośredniak go skierowali?
Internauci nagrywają, policja nie gromadzi
Popisową jazdę elki na autostradzie A4 zarejestrował kierowca jednego z aut stojących w korku. Nagranie trafiło do sieci. Dzięki temu o instruktorze z białej skody jest głośno. Pytanie, ile takich incydentów zdarza się na co dzień, lecz świadkowie nie mają kamer samochodowych, a telefonu nie zdążą wyciągnąć. Jak często pojazd nauki jazdy stwarza zagrożenie na drodze nie z powodu małych umiejętności kursanta, lecz głupoty nauczyciela? Nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie, ale może są choćby statystyki wykroczeń, wypadków z udziałem samochodów OSK?
– Biuro ruchu drogowego KGP nie gromadzi informacji dotyczących pojazdów nauki jazdy – gasi naszą dociekliwość podinspektor Radosław Kobryś, radca wydziału opiniodawczo-analitycznego BRD KGP.
Pozostają więc tylko medialne doniesienia. A to drogówka z Olsztyna czy Łodzi przeprowadziła zmasowaną kontrolę pojazdów szkoleniowych i okazało się, że… połowa nie jest sprawna techniczne lub są nieprawidłowości w dokumentach. A to zatrzymano pijanych nauczycieli jazdy w Przeworsku i Stargardzie. A to policjanci ze Szczecina wypatrzyli śpiącego instruktora (kursant jechał przepisowo, ale drzemka pasażera wydała się funkcjonariuszom dziwna). Okazało się, że był „na promilach”.
Sukcesy w walce o jakość szkolenia i egzaminowania odnoszą też internauci. W marcu udało im się nagrać samochód prowadzony przez pracownika Zachodniopomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego z Koszalina, który wykonał manewr skrętu w lewo bez kierunkowskazu.
– Egzaminator może więcej – komentowali forumowicze.
Na Opolszczyźnie zarejestrowano elkę wyprzedzającą ciężarówki na podwójnej ciągłej! Ale to nie koniec niespodzianek: samochodem jechali nadprogramowi pasażerowie. Interwencja policji skończyła się mandatami dla kierującego oraz instruktora. Szkoleniowiec miał fart, że stracił tylko kilkaset złotych i punkty karne, a nie uprawnienia do wykonywania zawodu.
Selekcja negatywna życiowych nieudaczników?
– 40 proc. instruktorów jest do odstrzału. Natychmiast – ocenia prezes PFSSK. – Tak jak ok. 40 egzaminatorów nie nadaje się nawet do wystawiania samochodów na parking WORD, tak podobny odsetek zatrudnionych w OSK może co najwyżej uczyć dzieci jazdy samochodzikami na baterie – żartuje Bandos.
Ma świadomość, że tak ostra krytyka nie przysporzy mu kolegów. Tłumaczy jednak, że sytuacja w środowisku szkoleniowym jest już tak zła, że trzeba bić na alarm.
Potwierdza to Karol Kreft z Pomorskiego Stowarzyszenia Instruktorów Nauki Jazdy.
– Obracamy się w selekcji negatywnej – zauważa Kreft. – Na pierwszej lepszej budowie można zarobić dużo więcej. Do zawodu trafiają ludzie, którzy nie mają pomysłu na siebie. Stawki w OSK są śmieszne. Instruktor z 12 zł na godzinę jawi się jako nieudacznik życiowy.
Kolejna surowa ocena. Nie jest zbyt surowa?
– W Trójmieście nie jest wielkim problemem znaleźć pracę za 6 tys. zł miesięcznie. Tyle zarabia np. kierowca ciężarówki – tłumaczy Kreft. – Firma produkująca lady chłodnicze oferuje 5 tys. zł na rękę. To na start. Później więcej. Mają siedem wakatów. Wydzwania do mnie majster od nich i pyta, czy kogoś nie znam. A ja sam szukam chętnych do pracy i znaleźć nie mogę – żartuje instruktor z Redy.
Wyjaśnia, że do pracy szkoleniowej można namówić policjanta emeryta, lecz trudno przyciągnąć młodych, wykształconych, kompetentnych. Dlaczego? Zbyt małe wynagrodzenie, niestabilna sytuacja w branży, częste zmiany przepisów lub zapowiedzi zmian.
– Dwa czynniki warunkują dobrą pracę: atmosfera i zarobki. Jeśli tego nie ma, to co ma być motywacją? – pyta Kreft.
Zdradza, że firmy szkolące instruktorów mają problemy z naborem. Na kategorię A w ubiegłym roku w Trójmieście zgłosił się jeden kandydat. Większość OSK szuka ludzi ze stosownymi uprawnieniami.
– U mnie od lat jest wakat. Z konieczności sam szkolę na ciężkich motocyklach. I nieraz włosy mi dęba stają, jak widzę, co wyprawia kursant. To jest stresująca, odpowiedzialna robota – mówi Kreft. – Póki nie będzie płacy na poziomie 7 tys. zł, fachowcy nie przyjdą.
Tanio i bez kwalifikacji
Taka pensja pozostaje jednak w sferze fantazji. Przynajmniej dopóki ceny kursów na kategorię B są sztucznie utrzymywane na poziomie 1500 zł, a za godzinę doszkalania kursant oczekuje stawki 50–60 zł.
– Od lat obserwujemy psucie rynku: zaniżone ceny, niską jakość szkolenia, brak nadzoru starostw nad OSK – wylicza zrezygnowany Bandos.
Szefowie wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego również dostrzegają niekorzystne zmiany w tym obszarze. Ich zdaniem jedną z przyczyn jest liberalizacja przepisów, tzw. reforma Gowina, deregulacja zawodów.
– Obowiązujące prawo określa, że instruktorem może być osoba bez wykształcenia – przypomina Janusz Kuwak, zastępca dyrektora WORD-u Katowicach. – Stawiam pytanie, jak może wyglądać przekazywanie wiedzy przez osobę nieposiadającą nawet podstawowego wykształcenia? Idąc dalej tym tokiem myślenia, stawiam tezę, iż taka osoba jest zdolna do nieprzestrzegania podstawowych norm prawnych w innych sytuacjach życiowych. Nikt z nas nie chciałby, aby osoba mająca problemy z prawem była wychowawcą naszych bliskich.
Podobnymi refleksjami dzieli się Krzysztof Żółtek, egzaminator nadzorujący WORD-u w Toruniu. Przywołuje art. 33 znowelizowanej ustawy o kierujących pojazdami.
– Niegdyś zawód instruktor-wykładowca był profesją elitarną. Prestiżowe grono, które nielicznie ostało się, do dziś spełnia swoją rolę – rolę nauczycieli kształcących kierowców z największą starannością, poświęceniem i zaangażowaniem – przekonuje Żółtek. – Zgodnie z dzisiejszym wymogiem instruktor nie musi mieć nawet średniego wykształcenia, zaś dwa lata posiadania prawa jazdy kategorii B, po deregulacji zawodów, ustawodawca uznał za wystarczające. Czegóż zatem wymagać od instruktora, skoro to nie jego wina, lecz w dużej mierze systemu.
Przypomina trwające od wielu lat debaty na branżowych kongresach czy ministerialnych konsultacjach na temat wymogów stawianych OSK.
– Były dyskusje, aby instruktor miał wykształcenie pedagogiczne, był po technikum samochodowym czy nawet po studiach samochodowych. Były nawet propozycje, aby instruktor miał uprawnienia ratownika medycznego. Niestety, ktoś z niewiadomych przyczyn stwierdził, że jednak instruktor nie musi mieć ani ponadpodstawowego wykształcenia, ani większego doświadczenia w swoim zawodzie – konkluduje Żółtek.
Karygodne zachowanie
Szef egzaminatorów z Tarnowa, Tadeusz Michałek, proponuje, by „o głębszą analizę poziomu szkolenia” poprosić starostów, bo to oni sprawują nadzór m.in. nad pracą instruktorów.
– W mojej ocenie starostowie w bardzo znikomym procencie korzystają z przepisów art. 43 ust. 2 ustawy o kierujących pojazdami, umożliwiających pełniejszą kontrolę ośrodków szkolenia kierowców, co w efekcie powinno przyczynić się do podniesienia poziomu i jakości szkolenia przyszłych kierowców – stwierdza Michałek.
A jak ocenia popis białej elki na trasie Tarnów – Kraków?
– Oglądałem na YouTube. Tę sytuację trzeba ocenić jednoznacznie jako karygodnie zachowanie kierującego (współkierującego) pojazdem nauki jazdy oraz pozostałych kierujących – stwierdza w mailu do redakcji egzaminator. – Taki instruktor nie daje rękojmi należytego wykonywania swoich obowiązków zawodowych i nie powinien zajmować się szkoleniem kandydatów na kierowców. Myślę jednak, że było to zachowanie incydentalne i nie może być powodem negatywnej oceny wszystkich instruktorów, wykonujących swoją pracę odpowiedzialnie, fachowo i merytorycznie.
Egzaminator nadzorujący WORD Toruń też stara się być wyrozumiały.
– Trudno jednoznacznie określić, dlaczego instruktor zachował się w ten sposób. Może pośpiech, może jakaś nadzwyczajna sytuacja, o której nie wiemy. A może mechanizmów tak skrajnie niebezpiecznego działania należałoby się doszukiwać w tzw. psychologii tłumu – definicji opartej na koncepcji zbiorowej nieświadomości – zastanawia się Krzysztof Żółtek. – A może po prostu instruktor chciał przetestować procedowane w polskim prawie tzw. korytarze życia dla pojazdów uprzywilejowanych w wersji ekstremalnej – pod prąd. Zapomniał tylko, że niebieski znak L nie jest tym samym, co niebieski sygnał świetlny na dachu pojazdu.
Apeluje jednak, by „nie wydawać wyroku na instruktora”. Tak jak w setkach internetowych komentarzy pod filmikiem pokazującym elkę przeciskającą się pod prąd na autostradzie.
– Należałoby zbadać wszystkie okoliczności związane z zaistniałą sytuacją, być może znajdą się jakieś szczególne, które oczyszczą instruktora z zarzutów – podsumowuje Żółtek.
Gdyby wyrok zależał od wicedyrektora katowickiego WORD, byłby surowy.
– Ten przypadek, nagłośniony przez środki masowego przekazu, jest jaskrawym naruszeniem obowiązujących przepisów prawa i norm obowiązujących w życiu publicznym. Jest to drastyczny przypadek głupoty zasługujący na potępienie, a nawet usunięcie z zawodu instruktora – grzmi Janusz Kuwak.
W Warszawie słupki sondaży, w terenie wypalenie
Gdyby w składzie orzekającym był również prezes PFSSK, nauczycielowi z białej elki nie pomógłby najlepszy adwokat.
– Powinien stracić uprawnienia. Koniec. Kropka – ucina Bandos.
Ale komentując zdarzenie na A4 wskazuje szerszy problem.
– System szkolenia i egzaminowania wymaga mądrych zmian. To zadanie dla polityków. Jeżdżąc przez lata na konsultacje, komisje, konferencje do Warszawy, miałem nadzieję, że kwestie BRD są ponadpartyjne. Że wspólnie uda się wypracować odpowiednie regulacje. Niestety, zamiast dobrych reform są zapowiedzi, deklaracje, obietnice. Obecna władza też tylko rzuca hasła: nauka jazdy z rodzicami, nieprzerywanie egzaminu, WORD-y pod nadzór wojewody. To jest sondowanie opinii publicznej. I czekanie, czy słupki sondaży drgną.
Przemyślane zmiany legislacyjne zamiast populistycznych haseł to na pewno słuszny postulat. Ale czy branża OSK nie powinna też sama sobie stawiać wyższych wymagań? Dlaczego powszechną praktyką jest majstrowanie przy dokumentacji szkolenia? Publiczną tajemnicą jest, które ośrodki oferują ekspresowy kurs i egzamin. Dlaczego pijanego instruktora ze Stargardu zatrzymali taksówkarze na stacji paliw, a nie koledzy z branży? Przecież wiedzieli, że ma problemy z alkoholem. Że w stanie upojenia spowodował kiedyś wypadek. Że na dziesięć lat stracił uprawnienia.
– Nietrzeźwi instruktorzy zdarzają się, ale to jest ułamek procenta – przekonuje Karol Kreft. – Mnie przeraża co innego: ludzie pracujący w nauce jazdy są zgaszeni, zrezygnowani. Nie wszyscy, ale większość. Zero zaangażowania. Całkowite wypalenie zawodowe. Nic ich nie obchodzi. Na niczym im nie zależy. Kiedyś tak nie było.
Czy kondycja środowiska instruktorskiego jest tak kiepska? Czy poziom kwalifikacji zawodowych drastycznie się obniżył?
– Ocena jakości szkolenia kierowców nie pozwala na stwierdzenie, że uległa ona pogorszeniu – dyplomatycznie odpowiada podinspektor Kobryś z BRD KGP.
– Z punktu widzenia WORD-u, patrząc na przygotowanie zdających, uważam, że jest coraz gorsze. Dotyczy to wszystkich kategorii – nie ma wątpliwości zastępca dyrektora WORD Katowice.
Wyjaśnia, że spadek poziomu szkolenia najbardziej widoczny jest w tzw. kategoriach ciężkich: C, C+E, D i D+E.
– Do egzaminu zgłaszają się osoby mające problem z jazdą do przodu – opowiada wicedyrektor katowickiego WORD-u. – Nieprawdopodobne? A jednak. Tak niekorzystne zjawisko przenosi się na coraz większy udział pojazdów ciężarowych w tragicznych w skutkach wypadkach drogowych.
Tomasz Maciejewski
A moim zdaniem 80 procent prezesów jest do wywalenia!!! I powinni jedynie swoja zonka w domu zarządzać bo do tego się nadają!!!Ale Pis i za was się zabierze !!!
mam nadzieję, że z takimi poglądami nie pełnisz żadnej odpowiedzialnej roli w społeczeństwie, seksistowski buraku
No cóż czego wymagać od dzisiejszego pokolenia / pokolenia facebooka / , gdzie stagnacja zawitała na dobre w życiu naszego społeczeństwa , gdzie każdemu wszystko się należy i ma tylko pretensje roszczeniowe.
No fakt, lepiej jak Japończycy pracować po 12 godzin dziennie i po pracy obowiązkowo do baru z ekipą z biura, by nie być wyklętym, 3 godziny przeznaczyć na dojazdy i nadal mieszkać w kilkunastometrowej klitce. Ludzie nie chcą pracować za psi pieniądz, umożliwiający podtrzymywanie funkcji życiowych przez okres produktywny, życie na skraju minimum egzystencjalnego, gdy państwo się zadłuża, a kapitaliści jak to kapitaliści – oni dla siebie zawsze mają. I dobrze, że nie ma chętnych. Tak działa wolny rynek, a przynajmniej powinien. Dopóki znajdzie się stado baranów godzących się na pracę za te kilka zł na godzinę, patologia będzie utrzymywana. Znam takich co za samo pośrednictwo koszą 2 tysiące, podczas gdy pracownik tyle zarabia, nie mówiąc już, ile na pracowniku zarabia sam szef. BTW, facebookowi, instagramowi, snapchatowi i „apkom” mobilnym życzę rychłej śmierci. Niestety nie zapowiada się na to, a społeczeństwo się degeneruje. Tylko że młodym tę degenerację zapewniają starsze pokolenia! To one budowały taki świat, w którym młodym przyszło teraz żyć.
zgadzam się kiedyś kursant przychodząc na kurs już sam był zaciekawiony przepisami i budową samochodu w przerwie pomiędzy wykładami kursanci rozmawiali z wykładowcą o konkretnych rozwiązaniach w ruchu drogowym w ich mieście dzisiaj większość kursantów to uczniowie szkół średnich kurs traktują jak szkołę i są tylko roszczeniowi sami nic wydaje się że to tak jak w komputerze nie traktują kursu jako przygotowanie do zawodu tylko zabawę pamiętajmy że kiedyś kurs praktyczny trwał 18 godzin dzisiaj 30 godzin i co i nic kiedyś oczywiście ruch był mniejszy ale i ulice były wąskie a zdawalność większa egzaminator wykonywał zawód jako pracę dodatkową zwykle miał etat nie jako egzaminator i samochody do egzaminu kiedyś egzaminator przychodził do OSK i jeździł autem na którym kursant był uczony a dzisiaj podam mały przykład Hiundaj i 20 model do 2016 i model ten sam ale z roku 2018 na placu manewrowym wielu kandydatów na kierowców nowym modelem nie jest w stanie ruszyć i kończą egzamin na placu wejściem i wyjściem z auta egzamin trwa 2 minuty koszt 140 i ogólna opinia że za pierwszym razem trudno zdać
W tym kraju bym powiedział jest więcej do odstrzału bo ponad 50% instruktorów, egzaminatorów, policjantów, sędziów,księży i można tu wymienić jeszcze więcej zawodów , gdzie ludzie wykonują te czynności z tak zwanego braku laku.
Szkoda że Panowie prezesi tak mówią jak wiatr wieje. Jak im pasuje obniżyć wymagania na egzaminie, zlikwidować plac, wydłużyć jazdę mimo błędów tak żeby wyniki były to jest ok. A jak nie to w drugą stronę 😉
Dlaczego nikt nie szuka obniżenia jakości szkolenia w obniżeniu wymagań na egzaminie. Instruktorzy szkolą pod egzamin. Znam osobiście dibrych, zaangażowanych instruktorów uczących jeździć ale i oni mają problem, po co mamy robić to czy tamto jak na egzaminie nie będę tego miał 😉
Super „pseudo eksperci” wieszają psy na instruktorze. A instruktor tłumaczył, że tak kazała jechać policja. Jeżeli kazała to ma się dostosować do poleceń kierującego ruchem. czy ktoś z tych pseudo fachowców to sprawdził przed wydaniem tych dennych opinii. Panie Bandos, ile Pan przejeździł zawodowo, że chce uczyć kogoś???
A im są Prezesi tych klubów właścicielami OSK czyli nie pracują za 12 czy 13 zł za godz. więc niech nie oceniają pracy za taka marną stawkę.
Co do kursantów są coraz gorsi mają w głowie tylko imprezy komputery telefony i.t.p. człowiek wypruwa nie raz flaki tłumaczy i tak nic do nich nie dociera bo mama czy tata dali na kurs kasę a oni to mają w dupie.
Właśnie tak jest !!!
Nie ma i nie będzie instruktorów z pasja… wina leży po str pracodawców, którzy maja węża w kieszeni i płaca ludziom marne pensje, w dodatku wszystko na smieciowkach lub trefnych umowach o prace, gdzie większość kasy i tak wypłaca się pod stołem… to ja się pytam jak taki instruktor ma żyć, być zmotywawowany, wypoczęty? Przecież on musi pracować wtedy kiedy z regoly inni maja wolne, czyli światek piątek za tzw dziękuje…no i nie rzadko ponad 200h w miesiącu, na jakiś wrakach, a nie sprawnie technicznie autach… a jak się komuś nie podoba, to może sobie szukać innego zajęcia..brak jakichkolwiek związków, wsparcia… to są jakieś kpiny, żeby tak odpowiedzialny zawód w taki sposób poniewierać… przykro patrzeć..
tak jest droga koleżanko, i co lepsze mają Cię w dupie 🙂
Przyznaję rację. Jestem instruktorem z powołania i bezskutecznie walczę o normalną umowę o pracę, taką jaka przysługuje sprzedawcy w sklepie. Stawki za h marnota – zmuszają do pracy po 10 h / dobę minimum. Tym samym brakuje czasu na dokształcanie się (trzeba go jednak wykroić np. kosztem snu).
Nie pochwalam zachowania instruktora z białej skody, ale rozumiem, że stanie w korkach wypadkowych, to ruina finansowa dla szkoły jazdy. A nam korki wypadkowe przypadają dość często…
Egzaminator skręcił w Lewo bez włączonego kierunkowskazu. Egzaminator może więcej. Cytuje autor Formowicza. Czy gdzieś jest granica internetowej głupoty? Ktoś tu ją bardzo poszerzył. Otóż przyznaję się, jestem egzaminatorem i 2017 roku 3 grudnia skręciłem w prawo zapominając o kierunkowskazie. Bardzo proszę autora cytującego ten wątek i innych forumowiczów o ocenę tego nagannego przecież zachowania. Panów Bandosa namawiam też do umiaru w opiniowaniu środowiska. Reprezentant środowiska proponuje 4 z 10 instruktorom do odstrzału. A kim Pan jest jakie wybitne osiągnięcia Pan posiada. Wstydu może trochę?
Najlepiej jest nagrać filmik,wyciąć kilka scen i mamy gotowy filmik wykonany przez drogowego ORMOWCA…..szkoda gadać,też zdarzyło mi się jechać pod prąd z kursantem ,ponieważ był wypadek i policja w ten sposób kierowała ruchem,że trzeba było kilkadziesią metrów jednym pasem pod prąd jechać…wystarczyło ,żebyh ktoś to nagrał i znowu afera…. ,wiele razy tez z kursantem zawracaliśmy bez kierunkowskazów,bo poprostu zapomniał właczyć,a ja skupiałem się przedewszystkim ,żeby nie wymusił pierwszenstwa,…kolejna afera…,aha i po lini podwójnej ciągłej też zdarzyło mi sie wyprzedzać,bo np.przedemną jechał zepsuty samochód max 10 km/h,poza obszarem zabudownym i korek był na kilka kilometrów…..
Ktoś kto pisze takie bzdury to chyba nigdy nie jeżdził samochodem,a już napewno nie szkoli kursantów..szkoda oczu do czytania tych bzdur i opinii panów mądralinskich…
– Nietrzeźwi instruktorzy zdarzają się, ale to jest ułamek procenta – przekonuje Karol Kreft. – Mnie przeraża co innego: ludzie pracujący w nauce jazdy są zgaszeni, zrezygnowani. Nie wszyscy, ale większość. Zero zaangażowania. Całkowite wypalenie zawodowe. Nic ich nie obchodzi. Na niczym im nie zależy. Kiedyś tak nie było.
kiedyś była komuna i instruktor był PANEM teraz jest DZIADEM, a po za tym to za co ma taki instruktor 12 zł za godzine??? litości, on wyszkoli gówniarza na kat B bedzie dostawczakiem jezdzil i dwa razy wiecej zarobi niż instruktor ktory sie z nim męczył, będzie kasa będzie jakość,
Pseudo medium branżowe typu uczymy jeździć, nauka jazdy do odstrzału !!!
Uzasadnienie tezy:
Z krótkiego tekstu wstępnego wynika że Instruktor dostał polecenie od osoby kierującej ruchem do udania się do najbliższego zjazdu…. Nie jechał pod prąd bo prądu nie było (był korek, pojazdy stały Redakcjo) a choćby był prąd to polecenie należy wykonać. Normalna praktyka przy wypadku drogowym !!!! Jak prawdopodobny czas zablokowania autostrady jest dłuższy to normalna procedura działania polega na nie wpuszczaniu pojazdów na zablokowany odcinek i kierowaniu na objazd. Pojazdy z zablokowanego odcinka zostają „wycofane” !!!!!. Tak że Redakcjo nie …. po Instruktorach a się dołótsz. Redakcja łyknęła temat jak michę miodu by dokopać Instruktorom. No ale co to za …………
Jestem instruktorem z 12 letnim doswiadczeniem, mam 20zl za godz na rękę, jestem fachowcem i mam dosyć tego zawodu żeby zarobić 5tys muszę je..bać 250h miesięcznie!!! Koszt godz. Jazdy B w OSK 60zl koszt trenera personalnego na siłowni 50zl tak nas szanują
do Instr. zgadzam się w całej rozciągłości. To jaka powinna być cena kursu? co najmniej 1800- 2000 pln. Teoria za darmo. a nie jak pisze w którymś z postów qpq- MEGA instruktor- kurs za 1090 pln. śmiechu warte.
Ceny kursow sa smieszne, mowia o tym sami kursanci, przeciez jest to dokument na cale zycie i dzis powinien kosztowac co najmiej 3000 a nie 1000 jak biora OSK wchodzace na rynek.
Instruktor, to zawód elitarny. Lubię swoich kursantów, cieszę się, kiedy z jazdy na jazdę widzę postępy. Kursanci sami mają z tego radochę i satysfakcję. Smutno mi jednak raz w miesiącu, w dniu wypłaty… Ogarnia mnie refleksja, czy warto…? Do głosu dochodzi wówczas pasja i mówi „nie poddawaj się”. I tak czekam… na to min. 3 tys. za kurs. 🙂
Pingback: rove
Pingback: ราคาเอเชียนแฮนดิแคป
Pingback: Stapelstein Balance Board Licht blauw
Możliwość komentowania została wyłączona.