Przejdź do treści

Szkoła Jazdy nr 12/2016 (132)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 12/2016 (132)!

Temat numeru: CEPiK 2.0
Śmiałe plany
Wdrożenie zmodernizowanej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie po raz kolejny przesunięte w czasie. System ma zacząć działać 4 czerwca 2018 roku. Mimo tego niepowodzenia Ministerstwo Cyfryzacji snuje kolejne plany. Do końca przyszłego roku Polacy mają mieć możliwość korzystania z mobilnych praw jazdy, ubezpieczeń OC oraz dowodów rejestracyjnych.
WORD przyjacielem OSK,  czyli rozbieranie barykady
Po latach budowania murów i kreowania konfliktów między szkołami jazdy i WORD-ami barykada jest powoli rozbierana – ocenia szef Górnośląskiego Stowarzyszenia OSK. Potwierdzają to instruktorzy z innych regionów Polski. A dyrektorzy WORD-ów przekonują, że zawsze byli otwarci na współpracę.
Rodziny wielodzietne  mają (dużo) taniej
Wójt podpoznańskiej gminy Czerwonak zdecydował się pomóc finansowo rodzinom z co najmniej trójką potomstwa. Samorząd oferuje 1 tys. zł na kurs kategorii B dla matek i ich dzieci oraz 500 zł na kurs kategorii AM (tylko dla dzieci). Pomoc jest skierowana do osób posiadających Czerwonacką Kartę Dużej Rodziny.
Włochaty stwór uczy jeździć
Szkoła jazdy nie zawsze musi mieć w nazwie słowa takie jak „elka”, „start” czy „auto”. Wielu właścicieli stawia na oryginalne nazwy, które nie tylko pozwalają wyróżnić się na rynku, ale także zdobyć sympatię klientów.
Nieuczciwość nie popłaca
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę instruktorki, która stała na stanowisku, że nie powinna zostać wykreślona z ewidencji szkoleniowców po odkryciu poświadczania przez nią nieprawdy w dokumentach.
Nowe samochody nie cieszą wszystkich
Średnio co kilka lat WORD-y decydują się na wymianę samochodów egzaminacyjnych. Często wywołuje to zamieszanie w szkołach jazdy i obawy wśród kursantów. Ostatnio do takiej sytuacji doszło w Nowym Sączu.
WORD.  Tu może zdarzyć się wszystko
Historie, których świadkami są pracownicy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, zazwyczaj egzaminatorzy, potrafią wzbudzić niemałe zdumienie. Na przykład w listopadzie w bytomskim oddziale WORD-u w Katowicach egzaminu praktycznego na kategorię B nie zdała 26-latka. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby po nieudanej próbie nie wsiadła do auta zaparkowanego nieopodal i nie pojechała, jak tłumaczyła policjantom, na zakupy.
Progowe ograniczenie
Wiele progów zwalniających poprzedza ograniczenie prędkości do 20 lub 30 km/h. Gdzie można ponownie zwiększyć prędkość? Odpowiedź nie jest oczywista, bo życiowa praktyka rozmija się z przepisami.
Wiosna nadciąga z Dalekiego Wschodu
Rok 2016 nieuchronnie zmierza ku końcowi, jak zwykle skłaniając do podsumowań. Bilansu dokonamy też w naszym cyklu dotyczącym pojazdów wykorzystywanych przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego do szkolenia i egzaminowania w ramach najpopularniejszej kategorii B.
Dobra zmiana
Zmiany, wszędzie zmiany. A komu one potrzebne? Przepisy powinny być zrozumiałe, czytelne i proste. Prawo nie powinno dawać pola do wielu interpretacji. Dlaczego? Bo to rodzi patologie i okazję do różnego rodzaju nadużyć – pisze Marcin Zygmunt.
Grasz? Zdasz!
Badania i analizy statystyczne nie pozostawiają wątpliwości. Osoby, które mają kontakt z grami wideo, lepiej radzą sobie za kierownicą i częściej kończą egzamin na prawo jazdy z pozytywnym wynikiem.
Jednogłośna decyzja radnych
Podczas sesji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, która odbyła się 15 listopada, radni zadecydowali, że w Szczecinku i Barlinku mogą powstać filie wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Będą to pierwsze oddziały terenowe WORD-ów w województwie.
Skręt warunkowy.  Jak należy go wykonać?
Nasz czytelnik podzielił się w liście wątpliwościami oraz przemyśleniami dotyczącymi prawidłowego wykonania warunkowego skrętu w prawo. Uznając, że temat może być ważny i interesujący, postanowiliśmy go poruszyć.
Królestwo motoryzacji
O chińskiej motoryzacji myślimy z przymrużeniem oka. Głównie za sprawą mało wyszukanych modeli samochodów, które kilka lat temu próbowano introdukować w Europie. Plan spalił na panewce, a wizerunek tamtejszych producentów legł w gruzach. Rzeczywistość okazuje się zupełnie inna…
Gdy o życiu decydują sekundy
Dzień bez żadnego wypadku na drogach. Brzmi pięknie, prawda? Niestety, to nierealne. Dlatego tak ważne jest poznanie zasad pierwszej pomocy. Dzięki ich znajomości można komuś uratować życie – pisze Marek Rupental.
Im prościej, tym lepiej
– Auto musi mieć w sobie coś oryginalnego i niepowtarzalnego. Staram się kupować samochody, które mają już trochę lat. Bo nowe, produkowane powiedzmy od 2000 roku, przestały mi się po prostu podobać. Wszystkie wyglądają tak samo – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Krzysztof Antkowiak, wokalista, kompozytor i autor tekstów.
Efektywność.  Dobry wzór do naśladowania
W WORD-zie w Zielonej Górze od pewnego czasu korzystamy ze wzoru, dzięki zastosowaniu którego znamy liczbę osób możliwą do przeegzaminowania w ciągu dnia. Znakomicie ułatwia on i uelastycznia proces planowania egzaminów. Pozwala na dokonywanie zmian w liczbie osób zapisanych na egzamin na poszczególne kategorie prawa jazdy, biorąc pod uwagę możliwości sprzętowe i osobowe WORD-u – pisze Roman Uździcki, egzaminator nadzorujący w zielonogórskim WORD-zie.
Nagroda za wytrwałość
Przez cały rok pisaliśmy o niewielkich, nieprzesadnie mocnych, ale na wskroś praktycznych samochodach, które świetnie nadają się dla początkujących kierowców, a nierzadko pełnią rolę pojazdów do nauki jazdy. W świątecznym numerze postanowiliśmy oderwać się od szarej rzeczywistości i sprawdzić rolls-royce’a wraitha.
Australijczyk w Formule 1
Jakim cudem zamierzasz dostać się z Queanbeyan do F1? – pytali go wszyscy, gdy opowiadał o swoich planach na przyszłość. Kiedy jako 11-latek wspinał się na drzewa, żeby stamtąd obserwować Grand Prix Australii, nie marzył nawet, że 15 lat później stanie na starcie tego wyścigu i zdobędzie pierwsze punkty w Formule 1. Mowa o Marku Webberze, którego autobiografia ukazała się niedawno w języku polskim.
Szkoła to nie miejsce na popisy
– Nie chcę u siebie mieć instruktorów, którzy uważają, że są bardzo mądrzy i wszystko wiedzą. Kiedyś koleżanka zaproponowała mi kandydaturę brata. Spytałam, dlaczego właśnie on miałby się nadać. Odpowiedziała, że jeździ samochodem tyłem szybciej niż ona przodem. Takich osób nie chcę. Szkoła to nie miejsce dla ludzi chcących się popisać i wykazać – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Beata Jakubowska, właścicielka szkoły Off-Fear, pierwszej w Polsce kobiecej szkoły off-road.
Brak kierowców uniemożliwia dalszy rozwój
Bezpośredni udział polskiego sektora transportu i gospodarki magazynowej w PKB wzrósł w latach 2004–2014 z 5,4 do 6,5 proc. – wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce”, przygotowanego przez PwC na zlecenie i przy współpracy ze Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Jednak jego dalszy rozwój zależy m.in. od kierowców zawodowych. A tych ciągle brakuje…
Uwaga, czołgiści na mieście!
Nie bardzo rozumiem, skąd na polskich drogach zimą bierze się tak wielu czołgistów. Mam dla nich radę: nie bądź bałwan, odśnież auto! – pisze Albin Sieczkowski.
Kukizowcy chcą większych praw dla kierowców
Poseł ruchu Kukiz ’15 Paweł Szramka złożył pod koniec października projekt zmian, m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym, stworzony przez Stowarzyszenie Prawo na Drodze. Według jego autorów, za nieokazanie prawa jazdy kierowca nie powinien być karany mandatem. Z kolei policjanci z drogówki nie mogą być premiowani za liczbę nałożonych kar, tylko za prewencję. I każdy powinien mieć przy sobie kamerę.
Ile wydaje Polak w drodze
Prawie połowa polskich kierowców miesięcznie nie wydaje na paliwo więcej niż 300 zł. Duża część z nas, jeśli ma prawie pusty bak, nie jedzie na najbliższą stację benzynową, tylko szuka takiej, gdzie jest taniej. A co tam kupujemy, oczywiście oprócz paliwa? Gorące i zimne napoje, materiały eksploatacyjne do auta oraz papierosy – wynika z badania „Polak w drodze – wydatki kierowców”, przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku.
Dodatkowe jazdy.  Jak przeprowadzić je legalnie?
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych (czyli m.in. o OC pojazdów mechanicznych) wyraźnie wskazuje, iż ubezpieczyciel ma prawo żądać zwrotu wypłaconego odszkodowania od sprawcy, jeżeli pojazdem kierowała osoba nieposiadająca uprawnień do kierowania. Trzeba zatem bardzo starannie dbać o to, kogo zabieramy do samochodu i komu pozwalamy tym samochodem kierować – pisze Marcin Kukawka.
Jak chronić dzieci?
W 2015 roku w Polsce doszło do ponad 2,8 tys. wypadków z udziałem dzieci do 14. roku życia. Śmierć poniosło aż siedemdziesięcioro. Dodatkowo ponad 3 tys. dzieci doznało obrażeń. Co możemy zrobić, żeby poprawić te statystyki? Edukować, edukować i… uczyć prawidłowych nawyków.
Idealny system
Spotykamy się z takim ogromem biurokracji, że czasu na uczenie kursantów jest coraz mniej. Większość szkół jazdy zatrudnia sekretarkę lub kilka, żeby podczas kontroli zgadzała się dokumentacja kursu. Może warto byłoby uprościć naszą działalność do minimum? Kursant i tak wybierze szkołę jazdy, którą uzna za godną uwagi – pisze Marcin Zygmunt.
Większa płaca, wyższe kary
W związku z podniesieniem płacy minimalnej do 2 tys. zł w 2017 roku wzrosną kary za brak obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Właściciele samochodów osobowych od stycznia płacić będą nawet 4 tys. zł!
Przegląd legislacyjny
Projekt ustawy, która raz jeszcze oddali wejście w życie przepisów związanych z CEPiK 2.0, rozwiał wątpliwości. System nie zacznie działać w styczniu – pisze Radosław Biernat.
Brak przełomu
Jak wszyscy wiedzą, rozporządzenia to akty prawne niezbędne do funkcjonowania różnych podmiotów, w tym ośrodków szkolenia kierowców. Szkoda tylko, że ich publikacja często się opóźnia. Tak było także w tym roku. W końcu otrzymywaliśmy przygotowywane w pośpiechu i pod presją czasu brakujące dokumenty. Co znajdziemy w nich ciekawego? Rzeczy mało istotne. Zmiany nie doprowadziły do radykalnej naprawy wad obecnego systemu… – uważa Wojciech Szemetyłło.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0