Przejdź do treści

Szkoła Jazdy nr 5/2016 (125)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 5/2016 (125)!

Temat numeru: Dobre zmiany
Frontem do klienta
Już od kilku lat Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Zielonej Górze wprowadza kolejne zmiany, które ułatwiają życie kandydatom na kierowców i szkołom jazdy. Zaczęło się od umożliwienia zdawania egzaminu praktycznego pojazdem OSK. Od niedawna osoby, które mają problemy z czytaniem, mogą podczas egzaminu teoretycznego korzystać z pomocy egzaminatora-lektora. Ale to nie wszystko. W planach jest także przeprowadzanie egzaminów na kategorie A, A1 i A2 w Nowej Soli, Żarach, Szprotawie, Gubinie, Lubsku i Świebodzinie.
Po prawko bez łuku?
Nie tak szybko. Pomysł dyskutowany podczas ministerialnych konsultacji na razie nie ma szans na realizację. – Plac manewrowy to bezpiecznik. Jeśli ktoś nie umie jechać po łuku i zatrzymać się w odpowiednim miejscu, nie może wyjechać w miasto – komentują egzaminatorzy.
Niebezpieczny zawód instruktora
W Warszawie doszło do śmiertelnego wypadku. W samochód nauki jazdy wjechała laweta. Kilka dni później w Lublinie dachowała elka. Kursant i instruktor trafili do szpitala. Czy instruktorzy się boją? Co robią, żeby ich praca była bezpieczniejsza?
Więcej egzaminów w terenie?
Posłowie chcieliby, żeby w filiach wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego była możliwość przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy kategorii B+E. To nie wszystko. Jeśli nowelizacja weszłaby w życie, mogłyby się tam odbywać egzaminy teoretyczne w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy.
Obserwujcie otoczenie pojazdu!
– Szczególnie zachęcam do ćwiczenia umiejętności obserwacji otoczenia pojazdu, którym się kieruje. Najwięcej błędów podczas egzaminów powstaje wskutek braku albo niepełnej obserwacji drogi i innych jej użytkowników – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Tadeusz Muszyński, egzaminator nadzorujący w toruńskim WORD-zie.
Co najtrudniej wbić do głowy? Technikę jazdy
Łuk, koperta czy wreszcie lewoskręt na skrzyżowaniu to częste elementy egzaminu praktycznego, przez które kandydaci na kierowców oblewają egzaminy na prawo jazdy. Zapytaliśmy instruktorów, z czym ich klienci mają największe problemy jeszcze podczas kursu.
Warto poczekać
Z zestawienia przygotowanego przez zielonogórski WORD wynika, że ponad 80 proc. osób, które nie zdały egzaminu teoretycznego na kat. B od 8 do 19 lutego, skończyło go do 15 minuty! Z kolei w całym 2015 roku znalazła się jedna osoba, która podchodziła do egzaminu praktycznego aż 31 razy!
Rowerzyści na cenzurowanym
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zastanawia się nad wprowadzeniem obowiązku posiadania kart rowerowych dla rowerzystów, którzy ukończyli 18 lat i nie mają uprawnień do kierowania jakimkolwiek pojazdem. Wywołało to dużą dyskusję w mediach.
Na każdy gust
Wśród pojazdów egzaminacyjnych wykorzystywanych w ramach kategorii B+E występuje znaczna różnorodność. Tym razem przedstawiamy samochód, który trafi w gust miłośników motoryzacji włoskiej, francuskiej i (o dziwo) japońskiej.
GIODO przestrzega: nie dajcie się zastraszyć!
Do części szkół jazdy, które mają własną stronę internetową, zaczęła dochodzić korespondencja od podmiotów takich jak Bądźmy Legalni czy Legalni z Prawem. W e-mailach można przeczytać, że ośrodki są zobligowane do rejestracji w GIODO, w przeciwnym wypadku mogą spodziewać się kary finansowej. Generalny inspektor ochrony danych osobowych nie ma wątpliwości: to próba zastraszania przedsiębiorców!
Nie możemy, lecz szkolimy
Dziwi mnie fakt, że organizacje branżowe nie zauważają problemu lub nie potrafią przekonać ministerstwa do prostych zmian w przepisach. Przecież OSK powinny mieć możliwość szkolenia osób posiadających prawo jazdy, które z jakichś przyczyn długo nie jeździły, a chcą sobie przypomnieć zasady poruszania się po drogach i poćwiczyć technikę! – pisze Marcin Zygmunt.
Najlepiej od dekad
Poziom bezpieczeństwa na polskich drogach stale się poprawia. Ubiegły rok zamknięto najlepszym wynikiem od… trzech dekad! Przy stale rosnącym natężeniu ruchu jest to świetny prognostyk na przyszłość.
Kolejny ODTJ w budowie
Już w lipcu planowane jest otwarcie Toru Łódź, czyli kolejnego obiektu w Polsce, gdzie już niedługo świeżo upieczeni kierowcy będą mogli odbywać obowiązkowe szkolenia. Pierwszy ośrodek doskonalenia techniki jazdy w województwie łódzkim powstanie we wsi Kiełmina, położonej w gminie Stryków.
Klasyka jest w cenie
W Polsce obraz klasycznych samochodów jest wypaczony. Szczątkowo rozwinięta kultura motoryzacyjna sprawia, że często spoglądamy na leciwe auta jedynie przez pryzmat wieku. Na zachodzie Europy samochody sprzed lat cieszą się znacznie większym uznaniem.
Kierowca-mechanik – czy powróci ten kierunek kształcenia?
Polska branża transportowa cierpi na niedobór pracowników. Oszacowano, że brakować może nawet 20 tysięcy kierowców. Pojawiła się jednak perspektywa zmiany stanu rzeczy.
W oczekiwaniu na nowych pracowników
Choć kibicuję pomysłowi rozpoczęcia nauczania w zawodzie kierowca-mechanik, mam duże wątpliwości, czy pierwsze osoby rozpoczną edukację na tym kierunku już we wrześniu… – pisze Marek Rupental.
Zakochany w volkswagenach
– Miałem już okazję przetestować m.in. passata B8, teraz jeżdżę CC. Kocham jego sylwetkę, to bardzo piękne auto, do tego sprawne i wygodne. Pod maską ma 200 koni mechanicznych, jest bardzo żywe, a wciąż mało pali. Jestem z tego auta bardzo zadowolony! – zdradza w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Rafał Maślak, Mister Poland 2014.
Czy szkoły jazdy przetwarzają dane osobowe?
Co to są dane osobowe, kiedy możemy je przetwarzać, na kim ciążą obowiązki związane z ich ochroną? Odpowiedzi na te pytania możecie, szanowni Czytelnicy, znaleźć w niniejszym tekście – pisze Anna Czyżewska, prawnik z firmy PIN Consulting.
Z prądem za pan brat
Sprzedaż samochodów hybrydowych stale rośnie. Praktycznie w każdym segmencie są już auta z napędem spalinowo-elektrycznym. Audi A3 e-tron jest przykładem hybrydy typu plug-in, które na zachodzie Europy cieszą się coraz większą popularnością.
Polskie fabryki samochodów
Tym razem Zdzisław Podbielski zajął się historią fabryk samochodów w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Spisał wszystkie ważne wydarzenia. Skrupulatnie zbierał materiały, czego owocem jest publikacja „Polskie fabryki samochodów 1946 – 1989”. Warto do niej zajrzeć!
Używasz kamery samochodowej? Uważaj!
Mimo że do używania kamer samochodowych zachęcają nas ubezpieczyciele i policja, ich legalność wzbudza duże zastrzeżenia. Czy można z nich korzystać? Tak, lecz nie należy publikować nagrań w internecie.
Myśl, nie blokuj!
No i co, że zablokowałem drogę? Przecież miałem zielone! – tak część kierowców tłumaczy brak kultury i myślenia o tym, co może zdarzyć się za chwilę. Ale przecież dobry kierujący to taki, który wie lub domyśla się, jakie mogą być skutki jego postępowania… – pisze Albin Sieczkowski.
Całuj i jedź!
Coraz więcej polskich miast decyduje się na otwarcie miejsc parkingowych do bardzo krótkiego postoju, tzw. Kiss&Ride. Na początku kwietnia dołączył do nich Poznań. Pierwszy Kiss&Ride powstał tam na łuku ul. Dworcowej, przed starym dworcem kolejowym.
NIK miażdży GDDKiA
Koszty utrzymania dróg krajowych mogłyby być niższe, gdyby instytucje odpowiedzialne za ich stan rzetelnie monitorowały i analizowały wydatki. Zarządcy słabo sprawdzali i nadzorowali usługi utrzymania dróg i w efekcie wykonawcy nie zawsze wywiązywali się ze zleconych i opłaconych prac – wynika z raportu opracowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Bardziej świadomi, jednak nadal agresywni…
Badania Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że ok. 60 proc. respondentów padło ofiarą agresywnych zachowań w ruchu drogowym. Nie znaczy to jednak wcale, że ankietowani zachowują się lepiej. Im również zdarzyło się wywołać agresję u innych uczestników ruchu. Do tego także przyznało się 60 proc. badanych.
Likwidacja szkód komunikacyjnych
Nie jest moim celem, żeby ten artykuł został odebrany jako zachęta do dochodzenia odszkodowania w kwotach przewyższających rozmiar szkody. Ale zawsze warto zadać sobie pytanie: czy na pewno suma pieniędzy zaproponowana przez towarzystwo ubezpieczeniowe jest właściwa? – pisze Marcin Kukawka.
Ludzie gadają… o placu
Dyskusja, jaka toczy się w gronie instruktorów na temat zasadności korzystania z placu manewrowego podczas szkolenia i na egzaminie, od niedawna rozgorzała na nowo. Dlaczego? Pojawiła się pogłoska, że ministerstwo zastanawia się nad rezygnacją z egzaminu na placu. Wywołało to burzę w szklance wody – możemy przeczytać w felietonie Marcina Zygmunta.
Mniej niż jeden procent
Do około 150 tys. zmniejszyła się liczba pojazdów bez polisy OC w Polsce – wynika z najnowszych szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To przede wszystkim efekt zwiększonych kontroli własnych UFG, prowadzonych z wykorzystaniem ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych.
Przegląd legislacyjny
W poprzednich numerach „Szkoły Jazdy” obszernie analizowaliśmy wydane niedawno nowe akty wykonawcze do ustawy o kierujących pojazdami. Po pierwszych miesiącach ich obowiązywania wyraźnie widać obszary wymagające dopracowania.
Sygnały, koncepcje, plany
Trzeba zauważyć pierwsze ważne sygnały docierające z samego Olimpu, czyli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Dotyczą m.in. możliwości wykorzystania części placów będących własnością OSK do przeprowadzania egzaminów na kategorie A1, A2 i A. Równocześnie resort chce prowadzić prace zmierzające do dużych zmian w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego – pisze Wojciech Szemetyłło.

1 komentarz do “Szkoła Jazdy nr 5/2016 (125)”

  1. Pingback: buy sildenafile online

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0