Temat numeru: CEPiK 2.0 przesunięty o rok!
Nowa wersja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie uruchomiona dopiero 1 stycznia 2017 roku. Przesunięte w czasie zostanie także wejście w życie przepisów dotyczących okresów próbnych dla młodych kierowców. Konieczne do tego zmiany w ośmiu ustawach przegłosowali posłowie i senatorowie. Swój podpis złożył też prezydent Andrzej Duda.
Instruktorzy na cenzurowanym
Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę WORD-y i ośrodki szkolenia kierowców. W raporcie zwraca uwagę m.in. na niekulturalne zachowanie instruktorów jazdy, na które skarżyli się uczestnicy nauki. Sprawdziliśmy, czy to norma.
Masaż serca na egzaminie?
Na polskich drogach każdego roku ginie prawie 3,5 tys. osób. Czy dramatyczną statystykę można poprawić, lepiej przygotowując kierowców do udzielania pierwszej pomocy? Czy kursanci powinni mieć dodatkowe szkolenia i egzaminy ze sztucznego oddychania i innych czynności ratunkowych?
Kontrolerzy surowo ocenili Opatów
W opublikowanym niedawno raporcie Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącym systemu egzaminowania, szkolenia oraz kontroli nad nadawaniem uprawnień, sporo uwag skierowano pod adresem starostw powiatowych. Jednym z tych, które otrzymały ocenę negatywną, było Starostwo Powiatowe w Opatowie.
Urząd się broni
Po prowadzonej w czterech urzędach marszałkowskich kontroli tylko świętokrzyski otrzymał od NIK ogólną ocenę negatywną. Urzędnicy są zdziwieni. – Trudno jest się zgodzić z oceną zawartą w raporcie NIK – uważa Wojciech Siporski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.
Błędne tezy
– Skoro krytykuje się tworzenie filii WORD-ów, to dlaczego w raporcie nie ma wskazania, że należałoby takich praktyk zaprzestać? Bo my jesteśmy już zdezorientowani. Najpierw rozmontowano istniejący do tej pory system, teraz mówi się, że egzaminowanie w mniejszych miejscowościach jest niewłaściwe – tak raport NIK komentuje Mirosław Szadkowski, dyrektor WORD-u w Radomiu.
CBA w WORD-zie. Dyrektor składa rezygnację
Po kontroli w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Białej Podlaskiej Centralne Biuro Antykorupcyjne uznało, że dyrektor Arkadiusz Maksymiuk złamał ustawę antykorupcyjną, prowadząc własną działalność gospodarczą.
Stary, ale jary
W świecie nowoczesnej motoryzacji dziesięć lat to kilka epok. Średnia życia modelu to przecież pięć – sześć lat, pierwszy face lifting następuje przeważnie po trzech. Są jednak przykłady aut, które opierają się tej tendencji – pisze Dariusz Piorunkiewicz.
Wrocław i Warszawa wypożyczą samochody
W sierpniu ubiegłego roku Urząd Miejski we Wrocławiu ogłosił pierwszy w Polsce przetarg na uruchomienie miejskiej wypożyczalni 200 samochodów. Blisko takiego kroku jest Warszawa. W obu miastach zapowiadają, że wypożyczalnie zaczną działać jeszcze w tym roku.
Teorie spiskowe
Kto był winny nieudanej próby kursanta na egzaminie? Oczywiście egzaminator. Dlaczego takiego delikwenta oblał? Bo ma za to premię, im więcej osób nie zda, tym lepiej na tym zarobi. Słyszymy, że samochody w poznańskim WORD-zie są wyposażone w niesprawne sprzęgła oraz nie skręcają, bo… mają na kierownicy blokady. W swojej codziennej pracy słyszę takie oto teorie spiskowe… – pisze Marcin Zygmunt.
Ustawa do poprawy
Eugeniusz Kubiś, organizator protestów zielonogórskich przeciwko ustawie o kierujących pojazdami z 2012 i 2013 roku, zabrał głos w sprawie ustawy o kierujących pojazdami, której część zapisów jest znów przesunięta o rok. Jego zdaniem, należy zostawić z dotychczasowych rozwiązań co konieczne i napisać ten akt prawny od nowa.
Ślepo za modą
Marki premium, crossovery i SUV-y są na topie. Polacy wymagają od samochodów coraz więcej. W wielu przypadkach jest to jednak ślepe podążanie za modą.
Systemy hamulcowe
W zeszłym roku napisałem kilkanaście artykułów dotyczących głównie spraw związanych z obowiązującymi przepisami oraz zasadami ruchu drogowego. Teraz inauguruję cykl tekstów o tematyce technicznej, związanej z funkcjonowaniem w pojazdach różnych podzespołów – zapowiada Marcin Kukawka.
Żeglarz za kierownicą samochodu
– Staliśmy kiedyś naszym jachtem w marinie pod Lizboną. Miejsce okazało się dosyć popularne. Zauważyliśmy, że w weekendy pod pobliskie kluby nocne podjeżdżały wypasione fury, często bugatti, maserati i lamborghini. Wtedy ktoś z naszej załogi, przyglądając się tym pięknym autom, powiedział: „nam nie zaimponują, nasz jacht jest wart kilka razy więcej, a na pewno wygląda ładniej…”. Żeglarze chyba jednak najbardziej kochają swoje jachty… – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” kapitan Roman Paszke.
Pokolenie z cyfrowym DNA
Dla ośrodków szkolenia kierowców najliczniejszą grupę wiekową klientów stanowią osoby od osiemnastego do dwudziestego roku życia. Dlatego dziś ogromnym wyzwaniem dla branży jest zrozumienie tej grupy wiekowej i dopasowanie oferty oraz strategii prowadzenia biznesu do sposobu myślenia nowego pokolenia kursantów – uważa Aleksandra Biernat.
Nieduże i ekskluzywne
Choć niewielkie, jest świetnie wykonane, pewne w prowadzeniu i szybkie. Szkoda tylko, że za malucha z brytyjskim rodowodem i niemiecką mechaniką trzeba płacić krocie.
Kolejna porcja felietonów Clarksona
„Co może pójść nie tak?” to najnowsza książka Jeremy’ego Clarksona, najsłynniejszego dziennikarza motoryzacyjnego i autora bestsellerowego cyklu „Świat według Clarksona”. Pozycja absolutnie obowiązkowa dla każdego fana motoryzacji!
Małe, ale z charakterem
Wielu początkujących kierowców szuka niewielkiego, oszczędnego, a zarazem oryginalnego samochodu, który będzie tani w zakupie i niezbyt kosztowny w późniejszej eksploatacji. Na dobrze nasyconym rynku wtórnym każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie.
Wycięty przepis
Z ustawy o ochronie przyrody zniknął zapis, z którego wynikało, że właściciel ma prawo usunąć ze swojego terenu (w tym pasa drogowego) drzewa lub krzewy pod warunkiem, że nasadzi co najmniej tyle samo nowych. W zeszłym roku zwracała na to uwagę Najwyższa Izba Kontroli.
Kontrola
Może nie powinniśmy bać się urzędników, tylko z nimi współpracować i współdziałać na rzecz poprawy jakości szkolenia? Jeżeli rzetelnie prowadzimy firmę, to nie mamy się czego obawiać. Taki zewnętrzny audyt może nam tylko pomóc wychwycić niedociągnięcia – pisze Marcin Zygmunt.
Efekt domina
Wspólne badanie firmy Goodyear i London School of Economics and Political Science przeprowadzone na grupie blisko 9 tys. kierowców z piętnastu europejskich krajów pokazało, że zachowania kierujących na drodze wywołują efekt domina. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku agresywnych uczestników ruchu drogowego, których działanie może być powtarzane przez innych.
Nagrody za promowanie bezpieczeństwa
Pod koniec listopada w Warszawie odbył się uroczysty finał konkursu „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”. W gronie laureatów znaleźli się m.in. Fundacja Anikar, Grupa Lotos oraz Kajetan Kajetanowicz.
Opakowanie ma znaczenie
Oryginalne produkty oświetleniowe zawsze są sprzedawane w odpowiednio oznaczonych opakowaniach. Trzeba o tym pamiętać, jeśli natkniemy się na „wyjątkowo korzystną” ofertę źródeł światła. Produkty bez opakowania lub w białym pudełku powinny wzbudzić wątpliwości, gdyż mogą być podrobione, używane lub pochodzić z kradzieży.
Ciężkie czasy. O kulturę trzeba prosić…
Nagle moim oczom ukazała się tabliczka. Co na niej napisano? „Kierowco, jedź bardzo wolno! Nie rób huku na bruku! Dziękujemy – Mieszkańcy” – pisze Albin Sieczkowski.
Rozruszaj samochód za pomocą kabli
Akumulatorem nie zawracamy sobie zazwyczaj głowy. Do momentu, kiedy pewnego mroźnego poranka okazuje się za słaby do zakręcenia rozrusznikiem. Wtedy już za późno na ratunek. Trzeba skorzystać z uprzejmości innego kierowcy i dobrodziejstw kabli rozruchowych.
Zmiana nacisków pilnie potrzebna!
Resort infrastruktury i budownictwa ma przygotowany projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, w którym zakłada się wprowadzenie nowego znaku E-15h. Ma on zezwalać na poruszanie się po drogach wojewódzkich pojazdom, których nacisk pojedynczej osi nie przekroczy 11,5 tony – pisze Marek Rupental.
Przegląd legislacyjny
Znowu się nie udało – można by rzec. Parlamentarzyści niemal jednogłośnie uznali, że zaległych przepisów ustawy o kierujących pojazdami, dotyczących przede wszystkim okresu próbnego dla kategorii B, ale również przepisów innych ustaw, w tym odnoszących się do rozbudowy CEPiK-u, nie uda się wprowadzić w życie 4 stycznia.
Nie trwajmy w błędzie!
Po lekturze raportu NIK odczuwam gorzką satysfakcję. Dlaczego? Ponieważ większość negatywnych i trafnie opisanych zjawisk udało mi się przewidzieć. Zastanawiam się jednak, co można zrobić więcej? Co można zrobić lepiej? – pyta Wojciech Szemetyłło.
Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 1/2016 (121)!
Pingback: สล็อตเว็บตรง
Pingback: 4-aco-dmt koupit,
Pingback: pilsakmens
Możliwość komentowania została wyłączona.