Senator Mieczysław Augustyn z PO w porozumieniu z resortem infrastruktury rozpoczyna debatę, czy osoby w podeszłym wieku powinny zasiadać za kierownicą – donosi „Polityka”.
Senatorowie chcą wprowadzić do prawa o ruchu drogowym obowiązkowe egzaminy sprawdzające umiejętności kierowania oraz regularne wykonywanie badań lekarskich uprawniających do prowadzenia auta dla wszystkich po sześćdziesiątym roku życia.
Ostatecznie ta granica wiekowa będzie ustalona do połowy tego roku przez naukowców i lekarzy, którzy mają określić wiek oraz sytuacje, w których starsi kierowcy powinni poddać się badaniom.
Statystyki MSWiA pokazują, że w 2008 roku osoby po sześćdziesiątce spowodowały 3387 wypadków, czyli blisko 9 proc. wszystkich wypadków drogowych w kraju. Ta liczba może wzrosnąć, bo z każdym rokiem na polskich drogach będzie przybywać kierowców w podeszłym wieku. – W 2030 roku seniorem będzie co trzeci Polak. Większość z tych osób będzie miało prawo jazdy – mówi senator Augustyn, szef parlamentarnego zespołu do spraw osób starszych. Specjaliści od bezpiecznej jazdy z firmy Renault obliczyli, ze już za dziesięć lat za co piąty kierowca w Polsce będzie miał ponad 65 lat.
Mieczysław Augustyn twierdzi, że osoby w podeszłym wieku, a nie tylko młodzi i porywczy kierowcy, stanowią zagrożenie na drodze. – Seniorzy przyjmują leki opóźniające reakcje, w związku z wiekiem słabiej widzą i słyszą. Badania pokazują, że kolizje z udziałem kierowców – seniorów mają najczęściej miejsce na skrzyżowaniach lub podczas zmiany kierunku jazdy, a więc w sytuacji, gdy trzeba szybko podjąć decyzję – twierdzi parlamentarzysta. Do tego dochodzą zmiany przepisów, nieznane seniorom, którzy zdawali egzaminy na prawo jazdy kilkadziesiąt lat wcześniej.
Mieczysław Augustyn zapewnia, że jego intencją nie jest utrudnianie życia osobom w podeszłym wieku. Podobne rozwiązania do tych, które forsuje, funkcjonują w Europie. W Portugali każdy, kto po pięćdziesiątce chce prowadzić samochód musi regularnie odwiedzać lekarza.
Źródło: Polityka
Jak najbardziej „Za”, badaniami lekarskimi. Choć okresowe badania lekarskie, szczególnie badania wzroku powinne być obligatoryjne dla wszystkich kierowców. Najlepiej w zależnych od wieku odstępach czasowych.
Pingback: https://nchc.org/nutrition/weight-management/phenq-reviews/
Pingback: tire pressure gauge
Pingback: Lsm99 เว็บบอล Auto
Możliwość komentowania została wyłączona.