Po ukończeniu 70. roku życia kierowcy powinni co rok zdawać bezpłatne testy psychotechniczne. To pomysł z interpelacji posła Johna Godsona z PO skierowanej do ministra infrastruktury – donosi Rzeczpospolita.
Zadaniem pomysłodawcy miałoby to poprawić bezpieczeństwo na drogach. – Przepisy nakładające obowiązek przechodzenia corocznych badań obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Celem takich przepisów nie jest ubezwłasnowolnienie osób starszych, ale skuteczna selekcja kierowców, którzy stanowią zagrożenie dla życia własnego oraz życia i zdrowia innych kierowców” – tłumaczy poseł Godson. Jego zdaniem problem narasta, bo udział starszych osób w ruchu drogowym stale rośnie. Jak ustalił poseł w Europie w 2030 r. 1/4 wszystkich kierowców będzie miała ukończone 65 lat. Przywołuje też badania, z których wynika, że w wypadkach spowodowanych przez osoby starsze, czyli powyżej 70. roku życia, zginęły 364 osoby, a 4 tys. było rannych.
Argumentem przemawiającym za szybkim wprowadzeniem dodatkowych badań kierowców seniorów zdaniem posła ma być też i to, że zdecydowanie wolniej reagują w warunkach niedostatecznej widoczności. – Wielu starszych ludzi przyjmuje leki ograniczające ich zdolności percepcyjne i wielu mimo złego stanu zdrowia decyduje się na kierowanie pojazdem – podkreśla.
Starosta już dziś, mając wątpliwości, jaki jest stan zdrowia kierowcy, może go wysłać na dodatkowe badania. Kierowcy zawodowi z kolei są badani co pięć lat, a po ukończeniu 60. roku życia co 30 miesięcy. Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury, odpowiada Rzeczpospolitej: dodatkowych badań na proponowanych zasadach na razie nie przewidujemy. W odpowiedzi dla posła minister przytacza także liczby, z których wynika, że to prawo jazdy kat. B (samochód osobowy) i B+E posiada zaledwie 8 proc. wszystkich kierowców.
– Przyjmując, że koszt jednego badania psychologicznego wynosiłby średnio ok. 150 zł, ogólnie pochłonęłyby ponad 200 mln zł. Każdego roku kwota byłaby wyższa – podkreśla minister Stępień.
– W styczniu 2013 r. zmienią się zasady ważności praw jazdy – podkreśla Jakub Węgrzyn, specjalista od bezpieczeństwa w ruchu drogowym. I przypomina, że wprowadzony zostanie obowiązek wymiany posiadanego prawa jazdy raz na 15 lat.
– Wprawdzie przepisy nie przewidują obowiązku przedłożenia ważnego orzeczenia lekarskiego podczas wymiany prawa jazdy, jednak regularna obecność kierowców w wydziale komunikacji ma pozwolić starostom na szersze korzystanie z uprawnienia do kierowania na badania lekarskie – twierdzi.
Źródło: Rzeczpospolita
Polecam wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie (II SA/Rz 574 / 10).
Najwięcej skorzystaliby lekarze/psycholodzy. Wisienkę na torcie położy fakt, że pierwszy lepszy Sąd udowodni Staroście, że nie działał zgodnie z prawem.
Czasami widzę staruszków za kółkiem i jedno jest pewne, to już nie ten refleks. Są mistrzowie, ale byłbym za badaniami.
Pytanie kto gorszy? Staruszek bez refleksu, czy gówniarz szalejący autem po mieście?
Pingback: Buy Methadone Online Germany
Pingback: USA Gun Shops
Pingback: บอลยูโร 2024
Możliwość komentowania została wyłączona.