W Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
Rozporządzenie reguluje dodatkowe obowiązkowe szkolenia dla kierowców w okresie próbnym (przypominamy że regulacje związane z okresem próbnym wejdą w życie 4 stycznia 2016 r.). Według rozporządzenia kurs dokształcający ma kosztować 100 zł a praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym – 200 zł. Zgodnie z załączonymi do rozporządzenia programami:
Kurs będzie obejmował następujące tematy:
1) czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:
a) rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
b) charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
2) problematykę wypadków drogowych, w tym:
a) przyczyny wypadków drogowych,
b) skutki wypadków drogowych,
c) statystyki wypadków drogowych w Polsce;
3) psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:
a) alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,
b) wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,
c) zmęczenie,
d) zagrożenia występujące w ruchu drogowym.
Szkolenie będzie obejmowało następujące zadania na macie poślizgowej:
1) jazdę w zakręcie z prędkością:
a) 50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej „ESP”,
b) 50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,
c) 30 km/h pojazdem bez ESP;
2) hamowanie awaryjne na wprost:
a) pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej „ABS”, podczas jazdy z prędkością:
– 50 km/h,
– 40 km/h,
b) pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością:
– 50 km/h,
– 40 km/h;
3) hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:
a) 60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,
b) 50 km/h pojazdem bez ABS,
c) 40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.
O ile kurs teoretyczny będzie zapewne dla świeżo upieczonych kierowców przykrą koniecznością, to już praktyczne szkolenie na macie poślizgowej może być dla nich ciekawym i cennym doświadczeniem.
red
Jaki ma sens szkolenie dzisiaj gdy wszystkie samochody szkoleniowe są od co najmniej pięciu lat wyposażone są w nowoczesne systemy ABS i ESP anachronicznymi pojazdami ,które zaczynają już znikać z naszych dróg ?Czy nie warto poczekać aż nowe kierownictwo departamentu i resortu z świeżym spojrzeniem rozpocznie nowy rozdział w naszym życiiu ? W.Sz.
Pingback: magna tiles
Pingback: ทางเข้า lsm99
Możliwość komentowania została wyłączona.