W sierpniu ubiegłego roku Urząd Miejski we Wrocławiu ogłosił pierwszy w Polsce przetarg na uruchomienie miejskiej wypożyczalni 200 samochodów. Blisko takiego kroku jest Warszawa. W obu miastach zapowiadają, że wypożyczalnie zaczną działać jeszcze w tym roku.
Wielu mieszkańcom dużych aglomeracji samochody są potrzebne okazjonalnie – chociażby do przetransportowania większych zakupów czy szybkiego przemieszczenia się na peryferie. Alternatywą dla taksówek są miejskie wypożyczalnie samochodów. Pierwsze powinny rozpocząć działalność we Wrocławiu i w Warszawie jeszcze w tym roku.
Paryż stawia na auta elektryczne
Pomysł na miejskie wypożyczalnie samochodów przywędrował z zachodu Europy. Jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby mieszkańców dużych miast. Coraz większy odsetek osób z prawem jazdy świadomie rezygnuje z własnego auta, nie chcąc tracić kolejnych godzin na stanie w korkach, krążyć w poszukiwaniu miejsca do parkowania czy ponosić wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu.
Ponad 100 tysięcy mieszkańców Paryża korzysta z usług Autolib’, które oferuje 2000 samochodów z napędem elektrycznym. Silną pozycję na globalnym rynku wywalczył sobie program car2go – z 13 tysięcy smartów w 29 miastach korzysta łącznie ponad milion osób.
Taksówka? To przeżytek!
Sukces projektów w dużej mierze jest zasługą przyjętego modelu biznesowego. Samochód z miejskiej wypożyczalni można wziąć dosłownie na kilka minut. Przykładowo – w Berlinie za minutę jazdy smartem z programu car2go trzeba zapłacić 29 eurocentów. Godzinę wyceniono na 14,90 euro, a dobę na 59 euro. Kto chce w pełni kontrolować koszty, może wykupić pakiet 300 minut za 69 euro. Dojazdy na lotniska objęto preferencyjną stawką 4,90 euro, a przy wyprawach na dystansie przekraczającym 50 kilometrów obowiązuje dopłata 29 eurocentów za kilometr. Korzystnie skalkulowane stawki stawiają pod znakiem zapytania zasadność korzystania z taksówki.
Wrocław na finiszu
W sierpniu ubiegłego roku Urząd Miejski we Wrocławiu ogłosił pierwszy w Polsce przetarg na uruchomienie miejskiej wypożyczalni 200 samochodów elektrycznych. Wpłynęło pięć wniosków. Wszystko jest więc na dobrej drodze, by już w pierwszym kwartale bieżącego roku projekt doczekał się finalizacji. Plany zakładają, że na terenie Wrocławia zostanie rozlokowanych ok. 60 – 100 stacji wypożyczeń i 400 – 500 bezpłatnych miejsc parkingowych. Dla wypożyczanych samochodów mają zostać również otwarte buspasy oraz wybrane odcinki tramwajowo-autobusowe.
Warszawa rozpisuje przetarg
Do uruchomienia miejskiej wypożyczalni samochodów przymierza się też Warszawa.
– W bieżącym roku chcielibyśmy udostępnić mieszkańcom 300 – 500 samochodów. Będą to głównie miejskie modele z małolitrażowymi silnikami, które spełniają normę emisji Euro 6. Nie wykluczamy też udostępnienia ograniczonej puli większych pojazdów – wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy stołecznego magistratu.
Dlaczego pod uwagę są brane auta z konwencjonalnym napędem? Kierowcy są przyzwyczajeni do ich obsługi i nie wymagają one tworzenia sieci stacji ładowania. Nie można też zapominać o kosztach pojazdów. Za cenę jednego auta elektrycznego można kupić nawet cztery samochody segmentu A z silnikami benzynowymi.
– Aktualnie przygotowujemy się do uruchomienia przetargu, a także pracujemy nad formułą projektu. Zależy nam na zapewnieniu jak najwygodniejszego dostępu do pojazdów, więc nie bierzemy pod uwagę możliwości wypożyczania samochodów w bazach. Mają być dostępne w różnych punktach Warszawy – dodaje Bartosz Milarczyk.
Łukasz Szewczyk
Pingback: truck driving school
Pingback: ufabtb
Pingback: ks quik 2000
Pingback: LSM99LIVE เว็บตรงของแท้ อันดับ 1
Pingback: ทำประกันชีวิต
Pingback: ผู้ป่วยติดเตียง
Pingback: Continued
Możliwość komentowania została wyłączona.