Ze statystyk sporządzonych w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Zielonej Górze wynika, że kandydaci na kierowców, którzy przystępują do egzaminu praktycznego pojazdem ośrodka szkolenia kierowców, uzyskują ocenę pozytywną częściej niż zdający samochodem WORD-u.
W 2015 roku w zielonogórskim ośrodku zaplanowano 22.427 egzaminów praktycznych. Mniejsza część z nich zakończyła się wynikiem pozytywnym (7.866), większa negatywnym (14.180). Były też przypadki, kiedy kandydaci na kierowców w ogóle do egzaminu nie przystąpili (381).
Znaczna różnica
Co ciekawe, WORD w Zielonej Górze postanowił także sporządzić statystykę w rozbiciu na egzaminy prowadzone pojazdami szkół jazdy oraz własnymi samochodami. Co z niej wynika? Częściej wynikiem pozytywnym mogą pochwalić się kandydaci na kierowców, którzy korzystają z aut autoszkół. W Zielonej Górze zdawalność wyniosła u nich 39,9 proc. A jaki był wynik osób zdających na pojazdach WORD-u? O 5,2 proc. gorszy (34,7 proc.).
Jeszcze większą różnicę w wynikach można zaobserwować w żagańskiej filii zielonogórskiego ośrodka. Zdawalność osób korzystających z pojazdów WORD-u wyniosła w 2015 roku 37 proc. Wynik tych, którzy przystąpili do egzaminu z wykorzystaniem samochodu OSK, był zdecydowanie lepszy. Zdawalność wyniosła aż 54,6 proc.!
Różne próby
Wyniki na pewno ucieszą tych, którzy byli zdecydowanymi zwolennikami umożliwienia zdawania egzaminów praktycznych na kategorię B samochodami szkół jazdy. Wychodzi na to, że gra była warta świeczki. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz. Egzaminów prowadzonych pojazdami WORD-u było zdecydowanie więcej (5.963 w Zielonej Górze i 1.409 w Żaganiu) niż samochodami ośrodków (odpowiednio 189 i 305).
Z danych zgromadzonych przez zielonogórski WORD wynika, że swoje pojazdy na egzamin podstawia osiem szkół jazdy. Razem jest to 14 samochodów, w tym pięć różnych modeli. Chodzi o toyotę yaris, fiata grande punto, renault clio, opla corsę oraz suzuki jimmy. Zainteresowanie przekazywaniem kursantom samochodów na egzamin wyraziły kolejne dwie autoszkoły. Z kolei dwa ośrodki, które już korzystają z takiej możliwości, chcą podstawić kolejne auta.
Jak to się zaczęło?
Walka o możliwość korzystania z pojazdów szkoleniowych na egzaminach rozpoczęła się kilka lat temu, ale tak naprawdę nabrała tempa w 2012 roku. Wtedy to właściciele ośrodków z coraz większym niepokojem przyglądali się, jak WORD-y, rezygnując z dotychczasowej praktyki zakupu samochodów egzaminacyjnych, zaczęły korzystać z ofert najmu. Doszło nawet do tego, że w wielu miastach Polski pojawiły się propozycje najmu aut za grosz miesięcznie. Szkoleniowcy oburzyli się, że dzieje się to kosztem ośrodków, które ze względów rynkowych od dawna kupują takie same samochody, jakimi egzaminuje się w danym WORD-zie. Opinię na ten temat lubuscy szkoleniowcy zamanifestowali podczas zorganizowanego przez Eugeniusza Kubisia protestu, który odbył się 13 września 2012 roku przed Urzędem Marszałkowskim w Zielonej Górze, gdzie trwał właśnie Konwent Marszałków.
Zielona Góra przetarła szlak
Zanim jednak odbył się pierwszy egzamin pojazdem szkoleniowym, minął rok. Złożyło się na to kilka czynników. Najważniejszym były, zdaniem wielu, nieprecyzyjne przepisy. Większość dyrektorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego twierdziła, że ówczesne zapisy ustawy o kierujących pojazdami nie pozwalały na zdawanie praktycznego egzaminu państwowego samochodem szkoleniowym. Innego zdania był szef zielonogórskiego WORD-u Rafał Gajewski. We współpracy z chętnymi ośrodkami opracowano umowę, która dokładnie regulowała kwestię elek na egzaminie.
Historyczny egzamin odbył się 9 września 2013 roku pojazdem należącym do OSK „Motorex”, którego właścicielem jest Eugeniusz Kubiś. Za jego przykładem poszło kilku innych szefów OSK z Zielonej Góry i okolic.
Z kolei rok później weszły w życie przepisy, które nie pozostawiają wątpliwości co do możliwości przeprowadzania egzaminów państwowych pojazdami ośrodków szkoleniowych. Zostały one włączone do nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami po naciskach przedstawicieli środowisk związanych ze szkoleniem kierowców.
Z możliwości podstawienia swoich elek na egzaminy praktyczne korzysta już coraz więcej ośrodków szkolenia kierowców z całego kraju.
Jakub Ziębka
Pingback: Online medicatie kopen zonder recept bij het beste Benu apotheek alternatief in Amsterdam Rotterdam Utrecht Den Haag Eindhoven Groningen Tilburg Almere Breda Nijmegen Noord-Holland Zuid-Holland Noord-Brabant Limburg Zeeland Online medicatie kopen zonder r
Pingback: relaxing
Pingback: harp background music
Pingback: sleep meditation
Pingback: peaceful piano music
Pingback: soothing relaxation
Pingback: mafia music
Pingback: healing meditation
Pingback: calm jazz
Pingback: cozy coffee shop
Pingback: jazz music
Pingback: โปรแกรมพรีเมียร์ลีก
Pingback: peaceful music
Pingback: jazz cafe
Pingback: winter jazz coffee shop
Pingback: jazz piano music
Pingback: relaxing jazz
Pingback: coffee shop music
Pingback: sex women
Możliwość komentowania została wyłączona.