PKP Polskie Linie Kolejowe SA podarowały już szkołom jazdy 700 pakietów szkoleniowych, które dotyczą bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Jednocześnie trwają warsztaty, na które zapraszani są instruktorzy. Ostatnio odbyły się one w Białymstoku i Wrocławiu.
– Przedstawiamy instruktorom nie tylko wiedzę z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także wyposażamy ich w materiały, które ułatwiają edukację kursantów – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych SA. – Spotkania są dla nas okazją do przekazania, ale i do zdobycia wiedzy, co jeszcze możemy zrobić, by kierowcy byli bezpieczni na przejazdach kolejowo-drogowych. Wspólnie możemy usunąć śmierć z przejazdów.
Jak podkreślają instruktorzy, którzy brali już udział w warsztatach, największe wrażenie na kursantach robią filmy z wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. To ważna część prezentacji kolejarzy. Liczą oni, że po obejrzeniu filmów wielu młodych zaprzestanie podejmować pochopnych decyzji i skończy z brawurą grożącą utratą zdrowia i życia.
Docieralność? 50 tys. młodych kierowców
Warsztaty dla instruktorów były już przeprowadzone w Poznaniu, Bydgoszczy, Kielcach, Łodzi, Lublinie, Skarżysku-Kamiennej oraz Warszawie. Dzięki spotkaniom z kolejarzami materiały wideo ze zdarzeń na przejazdach, infografiki z zasadami bezpieczeństwa i dodatkowe pomoce dydaktyczne zostały przekazane do ok. 700 ośrodków szkolenia kierowców. Jak szacują kolejarze, od zeszłego roku mogło z nich skorzystać około 50 tys. młodych kierowców.
Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą kolejną turę szkoleń. W listopadzie warsztaty odbyły się już w Białymstoku i Wrocławiu. Ale na tym nie koniec. Planowane są jeszcze spotkania z instruktorami nauki jazdy z województw: podlaskiego, dolnośląskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego, śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego. W sumie PLK planują przeszkolić kilkuset nauczycieli i uzyskać informacje, co można zrobić, by nauczyć kierowców bezpiecznego zachowania na przejazdach. Według statystyk 98 proc. wypadków na skrzyżowaniach toru i drogi powodują nieostrożni kierowcy.
Kierowcy ignorują sygnalizację
Do końca października na przejazdach kolejowo-drogowych doszło w tym roku do 169 zdarzeń, w których zginęło 31 osób, a 93 zostały ranne. Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami. Częstą przyczyną jest lekceważenie znaków STOP i czerwonych świateł, objeżdżanie slalomem półrogatek oraz wjazd pod zamykające się zapory. W województwie dolnośląskim jest np. 1460 przejazdów kolejowo-drogowych. W tym roku do końca października doszło tam do ośmiu zdarzeń na przejazdach, w których zginęły cztery osoby. Przyczyną wypadków była nieostrożność kierowców i ignorowanie sygnalizacji lub rogatek. Z kolei w województwie podlaskim w tym roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do pięciu zdarzeń, w których dwie osoby zostały ranne.
Kampania społeczna, czyli zestaw wielu działań
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, kolejarze już od 2005 roku prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko!”. To zestaw wielu działań adresowanych do różnych grup wiekowych, społecznych i zawodowych. Są to m.in. akcje informacyjne na przejazdach, billboardy, happeningi, rozdawanie ulotek, spotkania z dziećmi i młodzieżą, aktywne działania w mediach społecznościowych oraz organizacja seminariów dla instruktorów nauki jazdy.
Jakub Ziębka
Pingback: aviator o'yini haqida
Możliwość komentowania została wyłączona.