Rozpoczął się sezon szkoleń na kategorię A. To dobry moment, żeby przyjrzeć się motocyklom aktualnie wykorzystywanym w WORD-ach.
W Polsce do szkolenia na prawo jazdy kategorii A najczęściej wykorzystywane są motocykle z Kraju Kwitnącej Wiśni. Trudno się dziwić. Są łatwo dostępne, mają niewygórowane ceny zakupu i słyną z bezawaryjności. Spośród maszyn tak zwanej wielkiej czwórki, którą tworzą Honda, Suzuki, Yamaha i Kawasaki, w WORD-ach najczęściej spotykane jest suzuki SVF650 gladius.
Gladius, czyli kultura pracy i elastyczność
Zaprezentowany w 2009 roku i produkowany do 2015 roku motocykl jest na wyposażeniu aż 24 ośrodków egzaminacyjnych. Napędza go widlasty dwucylindrowy silnik o pojemności 645 ccm. Cylindry umieszczono pod kątem 90 stopni względem siebie. Jednostka generuje 72 KM przy 8.400 obr./min i oferuje kierowcy maksymalny moment obrotowy o wartości 64 Nm, osiągany przy 6.400 obr./min. Chwalona jest za dobrą kulturę pracy i niezłą elastyczność. Pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Jest przy tym dosyć oszczędna. Średnie spalanie osiągane podczas testów wynosi 4,4 litra na 100 kilometrów, a przy spokojnej jeździe możliwe jest zbliżenie się do niecałych 4 litrów. Jednoślad waży 206 kg i ma siedzisko na wysokości 785 mm. Na rynku wtórnym gladius z lat 2011-2013 kosztuje od 11 do 15 tys. zł.
Yamaha, którą łatwo opanować
Drugie miejsce pod względem popularności zajmuje yamaha XJ6N. Postawiło na nią 20 ośrodków egzaminacyjnych. Motocykl produkowany w latach 2009-2014 wyposażono w czterocylindrową rzędową jednostkę napędową o pojemności 600 ccm. Generuje ona 78 KM mocy przy 10000 obr./min. Moment obrotowy to 60 Nm, osiąganych przy 8500 obr./min. Silnik chwalony jest za wysoką, wręcz aksamitną kulturę pracy. Pozwala rozpędzić motocykl do 200 km/h i zadowala się średnio 4,4 litra benzyny na każde 100 km. Jednoślad waży 205 kg. Siedzisko zamontowano na wysokości 785 mm. Yamaha XJ6N uznawana jest za spokojniejszą i łatwiejszą do opanowania przez początkujących motocyklistów niż gladius. Na rynku wtórnym ceny egzemplarzy z lat 2010-2012 wynoszą od 11 do 16 tys. zł.
MT-07 o małej masie
Wyżej wymienionych motocykli nie ma już w bieżącej ofercie producentów. Dostępna jest natomiast yamaha MT-07, która znajduje się na wyposażeniu pięciu WORD-ów. Napędza ją dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 689 ccm. Uzyskuje blisko 75 KM przy 9000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 68 Nm przy 6500 obr./min. Pozwala to osiągnąć 207 km/h. Średnie spalania producent określił na 3,9 l/100 km. MT-07 chwalona jest za dynamiczny silnik, zwrotność i wysoką jakość wykonania. Niebagatelne znaczenie ma masa pojazdu, znacząco niższa od wagi wcześniej opisanych motocykli. Yamaha MT-07 w wersji z ABS-em waży 182 kg. Siedzisko zamontowane jest na wysokości 805 mm. Ceny nowego motocykla zaczynają się od 26.990 zł.
Kawasaki dla drobniejszych
Dużo mniej popularne są maszyny koncernu Kawasaki. W trzech ośrodkach egzaminacyjnych użytkowany jest kawasaki ER-6n trzeciej generacji. Model produkowany był w latach 2012-2016. „Kawę” napędza dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 650 ccm, generujący 72 KM przy 8500 obr./min. Kierowca dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 64 Nm przy 7000 obr./min. Maksymalna prędkość, którą można osiągnąć, to 200 km/h. Średnie spalanie deklarowane przez producenta wynosi 4,1 l/100 km. Masa motocykla to 208 kg, a siedzisko jest na wysokości 790 mm. ER-6n chwalony jest za charakterystykę zawieszenia, komfortowego, a jednak zapewniające stabilność podczas szybkiej jazdy. Następcą tego modelu jest kawasaki Z650. Motocykl pojawił się w parku maszynowym tarnobrzeskiego WORD-u. To stosunkowo nowa konstrukcja. Od podstaw zaprojektowano kratownicową stalową ramę, która waży zaledwie 15 kg. Nowy wahacz waży 4,8 kg. Z650 jest lżejszy od ER-6n o 19 kg. Nowy jest również silnik. Dwucylindrowa rzędowa jednostka o pojemności 649 ccm generuje 68 KM przy 8000 obr./min. Moment obrotowy wynosi 65,7 Nm przy 6500 obr./min. Dwucylindrowiec jest zaskakująco elastyczny i cechuje się świetną kulturą pracy w niskim i średnim zakresie obrotów. Spalanie wynosi od 4 do 5 l/100 km. Kawasaki doskonale nadaje się dla osób o drobniejszej budowie ciała i wzroście maks. 170-175 cm. Wyżsi mogą odczuwać pewien dyskomfort. Nowe kawasaki Z650 można kupić za 2.6900 zł.
Olsztyński rodzynek
Znamienny w naszym przeglądzie jest zauważalny brak pojazdów Hondy. Cieszą się one nieposzlakowaną opinią, stąd ich wysokie ceny. Zapewne dlatego nie są wykorzystywane w WORD-ach. Jedyny egzemplarz służący jako pojazd egzaminacyjny na kat. A jest w Olsztynie. To honda CBF600N. W modelu produkowanym w latach 2008-2013 pracuje czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 599 ccm, o mocy 76 KM przy 10500 obr./min i 58 Nm momentu obrotowego przy 8000 obr./min. Średnie spalanie wynosi 4-5 l/100 km. To dosyć ciężki motocykl, jego masa wynosi 220 kg. Siedzisko jest na wysokości 785 mm. Zalety hondy to: bardzo wysoka jakość wykonania , wygodna kanapa i neutralna pozycja za kierownicą. Do tego dochodzi legendarna wręcz bezawaryjność. Na forach internetowych próżno szukać opisów wad modelu. Na używany motocykl z lat 2009-2011 trzeba przeznaczyć 10-16 tys. zł.
Dariusz Piorunkiewicz
Pingback: k2 spray for paper,
Możliwość komentowania została wyłączona.