Kilka dni temu w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Wywołał on sporą burzę. Dlaczego? Bo niektórzy dziennikarze doszli do błędnych wniosków, a inni je powielają…
Rozporządzenie nie zawiera żadnych rewolucyjnych treści. Powstało, bo poprzedni akt prawny był wadliwy i trzeba było go po prostu wymienić. A przy okazji znalazły się w nim zapisy, które są ukłonem w stronę osób niepełnosprawnych.
Szkolenie praktyczne z włączonymi systemami
„W przypadku osób, które posiadają w prawie jazdy ograniczenia do kierowania pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności, do wykonywania przez te osoby zadań przewidzianych programem szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym mogą być wykorzystywane pojazdy przystosowane do ich niepełnosprawności nieposiadające funkcji wyłączenia systemów ESP i ABS. Osoby te będą mogły wykonać wszystkie zadania przewidziane programem szkolenia pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności z włączonymi systemami ESP i ABS” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Jednak w żadnym przypadku przepisy dotyczące obostrzeń dla młodych kierowców nie wejdą w życie 4 czerwca. Nie stanie się to wcześniej, niż gotowa będzie Centralna Ewidencja Kierowców. Będziemy o tym wiedzieli co najmniej trzy miesiące wcześniej. Wtedy stosowny komunikat wyda minister cyfryzacji.
Niezrozumienie tematu
O projekcie rozporządzenia w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym napisała na swojej stronie internetowej „Rzeczpospolita”. Zdziwienie mógł wzbudzić tytuł („Prawo jazdy będzie droższe o kilkaset złotych”). Bo przecież o tym, że obowiązkowe szkolenie dla świeżo upieczonych kierowców będzie kosztowało ich w sumie 300 zł, wiedzieliśmy od kilku lat. Nic się w tej kwestii nie zmieniło.
W tekście możemy także przeczytać, że „kursy staną się obowiązkowe po 4 czerwca tego roku”. Ale jak wiemy, z podpisanej przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i kilku innych, wynika, że do czasu wdrożenia CEK-u – kiedykolwiek ono nastąpi – uzależnionych od niego przepisów „nie stosuje się”. Dotyczy to m.in. całego rozdziału 14 ustawy o kierujących pojazdami, poświęconego okresowi próbnemu.
„Już za chwilę zmiany w przepisach na prawo jazdy”. Tak, na pewno?
Sensacyjne doniesienia „Rzeczpospolitej” podchwyciły inne media, przepisując to, co można było przeczytać w jednym najpoczytniejszych dzienników w kraju. Przykłady? „Dziennik Wschodni” – „Już za chwilę zmiany w przepisach na prawo jazdy. Dodatkowe opłaty i szkolenie dla kierowców”. „Dziennik Bałtycki” – „Prawo jazdy zdrożeje. O ile? Dodatkowy kurs i szkolenie dla nowych kierowców – cena prawa jazdy w górę. Pomysł Ministerstwa infrastruktury”. „Radio Eska” – „Prawo jazdy podrożeje… Początkujących kierowców czekają dodatkowe szkolenia”. „Fakt” – „Zdałeś egzamin na prawo jazdy? Czekają cię kolejne wydatki”.
Bardzo to smutne. Okazuje się, że w dzisiejszych czasach dziennikarstwo bardzo często polega na przepisywaniu informacji, nie sprawdzaniu ich u źródła. I tutaj mamy klasyczny przykład takiego działania.
Jakub Ziębka
Bardzo dobre sprostowanie Jakubie!
Dziś od rana w RMF powielają głupoty i straszą zmianami…
Szacunek Panie redaktorze ! Od dawna mam świadomość, że w sprawach szkolenia, egzaminowania, uprawnień (różnych), BRD i innych pokrewnych prasa, radio, telewizja centralna publikuje treści niekompetentnie podając nieprawdziwe informacje, które następnie są powielane dalej przez media regionalne i przyjmowane „na wiarę” przez polityków, urzędników i społeczeństwo. Jak ktoś nie ma wiedzy nie powinien publikować, a rzetelność dziennikarska wymaga sprawdzenia tematu. Niezrozumienie naszych spraw jest przerażająco duże. Pozostają tylko media „branżowe”, które trzymają wysoki poziom (z wyłączeniem wielu żenujących anonimowych komentarzy), ale poza środowiskiem kto Was czyta niestety?
Bzdury pan pisze uważając się za kogoś lepszego od dziennikarzy dużych tytułów prasowych. Kompleksy? Gdyby miał pan choć trochę przyzwoitości to sięgnąłby pan do źródła, które mówi o podwyżkach i podaje datę 4 czerwca:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12311750/12509614/12509615/dokument342365.pdf
A tu link do rozporządzenia na stronach Rządowego Centrum Legislacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12311750/katalog/12509614#12509614
Panie kierowca – czytać to mało. Trzeba czytać ze zrozumieniem. Ale cóż, nie każdy to potrafi…
Możliwość komentowania została wyłączona.