Przejdź do treści

Dla kogo Super OSK będą super?

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

Wielu właścicieli ośrodków szkoleniowych jest zaniepokojonych perspektywą powstawania w niedalekim czasie tzw. Super OSK. Przedstawiamy list do redakcji, który przesłał do nas jeden z przedsiębiorców.

Jednym z nowych rozwiązań ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o kierujących pojazdami (projekt) jest utworzenie niewystępującego dotychczas rozwiązania o nazwie „ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań”. Nazwa potoczna brzmi Super OSK. W dalszej części, dla wygody, będę posługiwał się właśnie tą nazwą. Zgodnie art. 26 ust. 2 wyłącznie Super OSK będą miały prawo prowadzić szkolenie osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem lub pojazdem silnikowym w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. Kursy dla kandydatów na instruktorów, nazwijmy to „cywilnych”, zgodnie z art. 35, po roku od wejścia w życie ustawy będą mogły prowadzić wyłącznie Super OSK . Zgodnie z ust. 6 tego samego artykułu, do wyłącznej kompetencji Super OSK będzie należała organizacja trzydniowych, corocznych, obligatoryjnych warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów. Koszty uczestnictwa w tych warsztatach, zgodnie z art. 37 ust. 2, będą pokrywały OSK zatrudniające danego instruktora, a w pozostałych wypadkach on sam. Warunki, jakie musi spełnić przedsiębiorca prowadzący OSK, żeby starosta wydał mu poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań, są określone w art. 31 ustawy. Zdecydowana większość tych warunków jest zrozumiała i oczywista. Moje zastanowienie budzi wymóg prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców co najmniej w zakresie kategorii A, B, C, D prawa jazdy. Swój OSK prowadzę od sierpnia 1990 r. Od początku specjalizuję się w kat. B i A. Od 1983 r. prowadzę pracownię psychologiczną badającą kierowców. Z zawodu jestem psychologiem. Organizujemy również kursy dla kandydatów na instruktorów. Kilku absolwentów tych kursów zatrudniłem. Nie chcę prowadzić szkolenia dla kierowców autobusów i ciężarówek. Pozostawiam to wyspecjalizowanym firmom. Zresztą zgodnie z danymi WORD-u w Zielonej Górze do egzaminu na kat. D prawa jazdy w całym 2010 r. przystąpiło 99 osób, tj. 1 proc. w stosunku do liczby osób ubiegających się o prawo jazdy kat. B (9841 osób). O kategorię C w tym samym okresie w WORD-zie Zielona Góra ubiegało się 645 osób, tj. 6,6 proc. w stosunku do kat. B. Mój ośrodek przez lata szkoli najwięcej osób ubiegających się o prawo jazdy kat. B w województwie lubuskim. Wielokrotnie byliśmy wyróżniani przez dyrektora WORD-u i przez marszałka województwa lubuskiego za wyniki szkolenia. Pod koniec 2010 r. wystąpiłem o akredytację przy Kuratorium Oświaty. Po wejściu w życie ustawy o kierujących pojazdami w obecnym kształcie stracę prawo do szkolenia kandydatów na instruktorów na prawo jazdy kat. A i B, nie będę mógł szkolić na odległość przy zastosowaniu nowoczesnych technik informatycznych na prawo jazdy kat. A i B, nie będę mógł organizować szkoleń okresowych dla instruktorów na prawo jazdy kat. A i B, chociaż w roku 2010zatrudniałem ich 20. Bo nie szkolę na niszową kat. D i kat. C. W takiej sytuacji znajdzie się znacznie więcej podobnych OSK w Polsce. Art. 31 ustawy o kierujących pojazdami, co do kropki i przecinka, został zredagowany i przyjęty w dniu 21.07.2010 r. przez przedstawicieli branży OSK w osobach: Aleksander Igielski, prezes PIGOSK; Krzysztof Szymański, prezes PFSSK; Roman Stencel, prezes OIGOSK; Jarosław Jarzyński z LOK. Zapewnia się, że liczba Super OSK będzie niewielka, co ograniczy ich dostępność dla kursantów oraz zapobiegnie niezdrowej konkurencji. Natomiast inwestowane spore pieniądze – chociażby w pojazdy czy w wysoko wykwalifikowaną kadrę – powinny eliminować działania nielegalne, skutkujące po ich ujawnieniu konsekwencjami wykreślenia z rejestru i utratą wiarygodności. Chociaż zdaniem niektórych powinno przełożyć się to na rzetelne realizowanie programów szkolenia w zakresie kompetencji Super OSK, to ja zadaję Państwu pytanie, czy takie rozwiązanie służy poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy, przede wszystkim, poprawie bezpieczeństwa ekonomicznego nielicznych? Przedstawiłem fakty, wnioski pozostawiam właścicielom ośrodków.

Eugeniusz Kubiś, właściciel OSK w Zielonej Górze

 

24 komentarze do “Dla kogo Super OSK będą super?”

  1. Konkretnie, to czeka nas agonia na własne życzenie. Nie chce się żyć w tym kraju.

    1. właściciel OSK

      Jeżeli Prezydent demokratycznego kraju podpisuje ustawę, która aż krzyczy ! zastanów się ! Jakim prawem Ustawa nakazuje posiadanie identycznego pojazdu jak w WORD-to ma być demokracja!

      1. W którym miejscu jest w ustawie, ze masz mieć samochód taki sam jak w WORD ?
        Nie pisz bzdur i nie rób ludziom wody z mózgu.

      1. Czy ktoś nas w końcu zacznie godnie reprezentować????? Ludzie, załóżmy jakąś sensowną organizację w końcu!!!!

    1. nie rozumiem, co kolega ma na myśli. jedno jest pewne, Super OSK najpierw nas wyszkolą, a potem zniszczą. Dziś Wyborcza o tym pisze.

  2. No ,pięknie LANSUJE się p.Kubiś.Cwaniak zawsze znajdzie dojście ,nawet do Wyborczej !!!!

    1. Nieważne kto się wylansuje, ważne że ktos nas w końcu broni, a nie jak muł wszystko podpisuje, jak nasz federacyjne ojciec chrzestny.

  3. Kto wybrał Stencla, Igielskiego, Szymańskiego no to teraz mamy. MAŁYCH TRZEBA NISZCZYĆ

    1. albo Super Osk ,albo zlikwidować znieść obowiązek szkolenia przed egzaminem tak jak proponował p.Igielski

  4. Jestem instruktorem i nie rozumie skąd taka krytyka tej ustawy?
    Fakt – efektem będzie powstanie dużych OSK – ale czy to źle?
    Ja wolę pracować w dużej firmie a nie w „krzaku” – bo duża firma nie będzie ani mogła ani musiała kombinować z ZUSem, urlopami itp.
    Czy to źle?

  5. Mam 4 auta do kat. B, 2 do C, 2 motocykle, cenę za kurs kat. B 1400 zł i ciągły wzrost liczby kursantów.
    Ta ustawa zlikwiduje słabych instruktorów i pseudomenadżerów, tylko zaniżających ceny.
    Ma być autobus – to kupię.
    O co Wam chodzi? Żeby brać za kurs kat.. B 1000 zł?

    1. Z jednej strony wprowadzenie Super Oska to dobry kierunek zmian bo ograniczy psełdo ośrodki które mają biuro w teczce , nie mają placu a co za tym nie płacą podatków , obniżają ilość godzin ” bo przecież kolego dobrze jeździsz to po co ci 30 h” i biorą 1000zł i jak tu konkurować? stawać do przetargów? ale z drugiej strony zakup autobusu zgodnego z ustawą to niebagatelne koszty trudne do spełnienia i prawie brak szans na zwrot kosztów zakupu. Ale jeśli to sprawi że na rynku zostaną zlikwidowane ośrodki które kombinują by przyciągnąć ceną bo jakości u nich brak .To popieram zmiany

      1. Maciej z Leszna

        Zarys ustawy jest prawidłowy ale warunki odnośnie zmuszania ośrodków do posiadania ciężarówki i autobusu, jest moim zdaniem chory. Jeśli ośrodek specjalizuje się w danej kategorii i spełnia do tego warunki (np. na kat. A,B lub A,B,C,E i posiada akredytację), to dlaczego zamyka się im drogę i zmusza do zakupu drogiego sprzętu?

        1. Panowie to sa jaja ciekawe ile bedzie kosztował ten kurs bo napewno nie bedzie tani bedziemy ich dorabiać a potem sami się wykończymy nara!

        2. Panowie to sa jaja ciekawe ile bedzie kosztował ten kurs bo napewno nie bedzie tani bedziemy ich dorabiać a potem sami się wykończymy nara!

  6. Pingback: microdosing mushrooms legal in colorado

  7. Pingback: sci-sciss

  8. Pingback: sig p320

  9. Pingback: tải b52club

  10. Pingback: ชอบหีสวย.com

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0