W interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury, poseł Krzysztof Sitarski pyta czy producenci samochodów legalnie oferują w Polsce klientom auta wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, zamiast ręcznego ( w tradycyjnym rozumieniu).
Poseł zwraca uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 2002 roku, w sprawie warunków technicznych pojazdu, obowiązkowe wyposażenie obejmuje min. (par.14)
hamulec postojowy , przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
W świetle powyższego poseł wyraża wątpliwość i pyta:
- czy elektryczny hamulec ręczny, którego siły działania nie da się dozować ręcznie, jest zgodny z przepisami?
- czy producenci samochodów mogą stosować hamulce postojowe typu elektrycznego?
- czy elektryczny hamulec postojowy może pełnić funkcję hamulca awaryjnego i/lub postojowego?
- czy planowana jest zmiana przepisów?
„……robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia…” W czym problem ? Robocze części hamulca to klocek i tarcza lub szczęki i bęben lub obie te pary cierne jednocześnie. Przepis ten nie odnosi się do sposobu sterowania. System automatycznego uruchamiania jest również zwalniany przyciskiem.
Posel powinien się cofnąć o kilka tysięcy lat wstecz i zapytac czy wynalezienie kola jest zgodne z prawem 🙂 A propos samego hamulca ręcznego elektrycznego to uważam za genialne rozwiązanie szczególnie jest jest połączone z systemem hold.
Pingback: ติดตั้งโซลาเซลล์
Możliwość komentowania została wyłączona.