Przejdź do treści

Jak odstresować egzaminowanego?

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Opolu postanowił się zmienić i wdrożył program „Stop stres”. Wszystko po to, żeby ograniczyć stres osób egzaminowanych oraz poprawić jakość obsługi klienta. Zmiany mają się przyczynić do wyższej zdawalności egzaminów.

– W rankingach zdawalności zawsze jesteśmy bliżej końca niż środka – mówi Edward Kinder, szef opolskiego WORD-u. – Jest to oczywiście związane z dużą liczbą przeprowadzanych przez nas egzaminów. Ale wyniki mogą być lepsze. Postanowiliśmy coś zmienić. Nie mamy wpływu na poziom szkolenia, przepisy prawne, ale na zmniejszenie poziomu stresu osób egzaminowanych już tak!

Plac na wynajem, mniejsze grupy i WiFi

Dlatego WORD razem z opolskim Urzędem Marszałkowskim, który sprawuje nad nim pieczę, postanowiły działać. Owocem ich pracy jest program „Stop stres”. Wszedł w życie wraz z początkiem października. Na czym polega?

– Składa się z kilku punktów – wyjaśnia Kinder. – Pierwsza sprawa to możliwość wynajęcia przez szkoły jazdy dla swoich kursantów placu manewrowego. Jesteśmy trochę w innej sytuacji, niż pozostałe WORD-y, bo nasz jest zadaszony. Ale to czasami sprawia, że kandydaci na kierowców czują się nieswojo. Ćwiczą przecież na innych, pod gołym niebem. Teraz mają szansę się z naszym placem oswoić. Można go wynająć popołudniami, dwa razy w tygodniu. Godzina szkolenia kosztuje 60 zł.

Kolejną kwestią, którą zajął się opolski WORD, jest próba zmniejszenia czasu oczekiwania na egzamin. Do tej pory każdy kandydat na kierowcę zgłaszający gotowość do przystąpienia do egzaminu był przypisywany do grupy liczącej od dziesięciu do dwunastu osób.

– O kolejności podchodzenia do egzaminu decydowało losowanie – mówi Kinder. – W skrajnym przypadku osoba, która miała najmniej szczęścia, musiała czekać na swoją kolej nawet godzinę. Teraz liczebność grup została zmniejszona. Dzięki temu czas oczekiwania wynosi najwyżej 30 minut. Grupy liczą od pięciu do siedmiu osób. Taka zmiana wpływa na zmniejszenie stresu ludzi, którzy nie mogą poradzić sobie ze zbyt długim oczekiwaniem na egzamin.

Dodatkowo w poczekalni opolskiego WORD-u można teraz korzystać z bezprzewodowego i bezpłatnego internetu.

Rezerwacja online i warsztaty

A co WORD w Opolu stara się robić, żeby poprawić jakość obsługi klienta? Otóż wprowadził możliwość rezerwowania terminów egzaminów online. Dzieje się to za pomocą aplikacji przygotowanej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Od maja można to było robić telefonicznie, teraz także przez internet, łącznie z uiszczeniem tą drogą opłaty za egzamin. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Opolu zapowiada także cykle szkoleń i warsztatów, zarówno dla swoich pracowników (dotyczące np. etyki zawodowej czy relacji na linii klient – egzaminator) oraz seminaria warsztatowe dla ośrodków szkolenia kierowców. Egzaminowani w opolskim ośrodku będą także proszeni o wypełnianie ankiet. Jeśli znajdą się tam sugestie i propozycje dalszych zmian, które mogą jeszcze poprawić obsługę klientów, to WORD na pewno będzie je brał pod uwagę.

Tomasz Kostuś, członek Zarządu Województwa Opolskiego, mówi, że propozycje zmian zostały przygotowane w odpowiedzi na zgłaszane do Urzędu Marszałkowskiego i WORD-u oczekiwania kursantów, a także szkół jazdy.

– Wierzę, że nie tylko usprawnią one działalność opolskiego ośrodka egzaminowania kierowców, ale przede wszystkim wpłyną na podniesienie w Opolu poziomu zdawalności egzaminu praktycznego na prawo jazdy, która teraz wynosi zaledwie 28 procent – mówił podczas konferencji prasowej, inaugurującej wdrażanie programu „Stop stres”.

Jakub Ziębka

W 2013 roku zdawalność egzaminu teoretycznego w Opolu wyniosła 32,16 proc., rok później – 36,77 proc. Jeszcze gorzej idzie kandydatom na kierowców z egzaminem praktycznym. W 2013 roku zdawalność wyniosła 27,3 proc., w 2014 roku – 26,67 proc. W 2014 roku w opolskim WORD-zie przeprowadzono około 30 tys. egzaminów na prawo jazdy kategorii B.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0