Jaworzno, Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Comtegra podjęły współpracę mającą zaowocować stworzeniem w mieście strefy, w której mogłyby poruszać się pojazdy autonomiczne.
Technologiczne trendy w branży motoryzacyjnej wyraźnie wskazują na to, że w najbliższych latach rozwój transportu drogowego będzie szedł w kierunku tworzenia pojazdów autonomicznych (samosterujących) oraz podniesienia liczby pojazdów zasilanych energią elektryczną. W tym celu niezbędne jest opracowanie wytycznych prawnych, organizacyjnych oraz technicznych, umożliwiających eksploatację takich aut, żeby spełniały oczekiwania użytkowników, przedsiębiorców i producentów. I właśnie w tym zakresie miasto Jaworzno zamierza współpracować z Instytutem Transportu Samochodowego oraz firmą Comtegra, zajmującą się tworzeniem systemów informatycznych. Jaki jest cel?
Trzy ścieżki
– Objęcie naszego miasta eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych to jedna z koncepcji rozwoju elektromobilności w mieście – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. – Strefą objęte byłoby całe miasto, pojazdy miałyby sprawdzać się w normalnym ruchu miejskim. Jednak do tego trzeba się odpowiednio przygotować. I właśnie to wyzwanie teraz podejmujemy.
Prace będą realizowane w ramach trzech zależnych ścieżek: strategicznej, dotyczącej problematyki legislacyjnej w obszarach prawa krajowego i regulacji lokalnych; eksperymentalnej – poświęconej pracom badawczym i rozwojowym, oraz implementacyjnej, pozwalającej na wypróbowanie w organizmie miejskim wypracowanych rozwiązań organizacyjnych i technicznych.
– Cieszę się, że Instytut Transportu Samochodowego – lider w dziedzinie badań w szeroko rozumianym transporcie drogowym – jest stroną pierwszego w Polsce porozumienia, które umożliwi bezpieczne testowanie i wdrażanie do ruchu drogowego w kraju pojazdów autonomicznych – podkreśla Marcin Ślęzak, szef ITS.
Śmiałe przedsięwzięcie
Przedsięwzięcie jest śmiałe, ale, jak podkreślają współpracujące podmioty, możliwe do zrealizowania. Oczywiście pod pewnymi warunkami.
– Ponieważ realizacja tego wyzwania samodzielnie zdaje się niemożliwa, rozpoczęliśmy poszukiwania partnerów, którzy uzupełnią spektrum naszych kompetencji – mówi Dariusz Skonieczny, dyrektor rozwoju biznesu w Comtegrze. – Dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało się nam określić katalog zasobów niezbędnych do realizacji projektu. Szczęśliwie okazało się też, że jest w Polsce miasto otwarte na innowacje i zainteresowane pracami nad określeniem organizacyjnego i technologicznego „progu wejścia”. W Jaworznie znaleźliśmy miejsce, w którym przeprowadzimy prace badawczo-rozwojowe. Spodziewamy się otrzymać klarowne wytyczne i narzędzia pozwalające na wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Polska cegiełka
Co oczywiste, tworzenie strefy testów, szczególnie w kontekście pojazdów autonomicznych, wiąże się z szeregiem uwarunkowań prawnych. Dlatego konieczne jest nawiązanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami, reprezentującymi samorząd, biznes oraz naukę.
– Nawet biorąc pod uwagę zagrożenia i wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi rozwój w tym kierunku jest nieunikniony. Opowiadamy się po stronie biorącej odpowiedzialność za kształt i przyszłość tego kierunku w kraju. Udowadniamy, że nawet kraj nieposiadający wysoko rozwiniętego przemysłu samochodowego jest w stanie dołożyć znaczącą cegiełkę do światowego trendu – zaznacza Piotr Jelski, prezes zarządu Comtegry.
Dlaczego w niedalekiej przyszłości będziemy jeździć autonomicznymi pojazdami? Bo to nieuniknione, zaawansowane prace nad tego typu projektami trwają od lat. Pytanie powinno więc brzmieć nie „dlaczego?”, tylko „kiedy?”.
Jakub Ziębka
Pingback: click here to read
Pingback: http://charlottewomenmag.xyz/blogs/viewstory/303246
Pingback: hell on wheels
Pingback: apex legends cheats
Możliwość komentowania została wyłączona.