W ciągu czterech miesięcy funkcjonowania w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Opolu programu „Stop stres” zdawalność egzaminów praktycznych na kategorię B wzrosła o 5 proc.
– Od stycznia od września zeszłego roku zdawalność kształtowała się na poziomie 26 proc., w styczniu było to już 31 proc. – mówi Edward Kinder, dyrektor WORD-u w Opolu.
Zmiany
Dlaczego WORD razem z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego, który sprawuje nad nim pieczę, postanowiły wdrożyć program „Stop stres”? Powód był prosty: słabe statystyki zdawalności egzaminów państwowych. W jaki sposób miało się to zmienić? Program „Stop stres” zakłada kilka działań.
Pierwsze to możliwość wynajęcia przez szkoły jazdy dla swoich kursantów placu manewrowego. Można go wynająć popołudniami, dwa razy w tygodniu. Godzina szkolenia kosztuje 60 zł.
Kolejną kwestią, którą zajął się opolski WORD, jest próba zmniejszenia czasu oczekiwania na egzamin. Do października ubiegłego roku każdy kandydat na kierowcę zgłaszający gotowość do przystąpienia do egzaminu był przypisywany do grupy liczącej od dziesięciu do dwunastu osób.
– O kolejności podchodzenia do egzaminu decydowało losowanie – mówi Kinder. – W skrajnym przypadku osoba, która miała najmniej szczęścia, musiała czekać na swoją kolej nawet godzinę. Teraz liczebność grup została zmniejszona. Dzięki temu czas oczekiwania wynosi najwyżej 15 minut. Grupy liczą od pięciu do siedmiu osób. Taka zmiana wpływa na zmniejszenie stresu ludzi, którzy nie mogą poradzić sobie ze zbyt długim oczekiwaniem na egzamin.
Dodatkowo w poczekalni opolskiego WORD-u można teraz korzystać z bezprzewodowego i bezpłatnego internetu.
Dobre szkolenie kluczem do sukcesu
A co WORD w Opolu stara się robić, żeby poprawić jakość obsługi klienta? Otóż wprowadził możliwość rezerwowania terminów egzaminów online. Dzieje się to za pomocą aplikacji przygotowanej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Od maja można to było robić telefonicznie, od października także przez internet, łącznie z uiszczeniem tą drogą opłaty za egzamin. Okazało się, że w ten sposób odbywa się już 25 proc. wszystkich rezerwacji.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Opolu organizuje także cykle szkoleń i warsztatów, zarówno dla swoich pracowników (dotyczące np. etyki zawodowej czy relacji na linii klient – egzaminator) oraz seminaria warsztatowe dla ośrodków szkolenia kierowców.
– Odbyły się już trzy seminaria z udziałem szkół jazdy – mówi Kinder. – Omawiane są tam problemy związane z egzaminowaniem, prezentowane szczegółowe statystyki powodów uzyskiwania przez kandydatów na kierowców oceny negatywnej z egzaminu. Frekwencja dopisuje, na spotkaniach zawsze jest kilkudziesięciu przedstawicieli ośrodków szkolenia kierowców.
Kinder uważa, że lepsze wyniki zdawalności są też zasługą wytężonej pracy autoszkół.
– Trzeba działać w myśl zasady: „lepsze szkolenie to lepiej zdany egzamin”. W efekcie mamy do czynienia z lepiej przygotowanym kandydatem i większym bezpieczeństwem na drogach – uważa Kinder.
Co myślą egzaminowani?
Egzaminowani w opolskim ośrodku są także proszeni o wypełnianie ankiet. Jeśli znajdą się tam sugestie i propozycje dalszych zmian, które mogą jeszcze poprawić obsługę klientów, to WORD na pewno będzie je brał pod uwagę.
– Analizując ostatnio część z nich, zwróciłem uwagę na pewną zaskakującą rzecz – opowiada Kinder. – Otóż pojawiły się głosy, że części osób egzaminowanych przeszkadzają filmiki instruktażowe na temat zadań egzaminacyjnych, które wyświetlamy na monitorach w WORD-zie. Zawsze myślałem, że może to być dobra okazja do przypomnienia sobie zasad jazdy. Okazało się jednak, że u niektórych wywołuje to stres, ponieważ instruktorzy uczyli ich w inny sposób i zaraz przed egzaminem wpadają w popłoch, bo nie wiedzą już, jak należy prawidłowo wykonywać zadania. Zastanawiamy się teraz, co z tym fantem zrobić.
W 2013 roku zdawalność egzaminu praktycznego na kategorię B w Opolu wyniosła 27,3 proc., w 2014 roku – 26,67, w 2015 roku – 27,58.
Jakub Ziębka
Pingback: check here
Pingback: Sciences Diyala
Pingback: Codeless Testing Tools
Możliwość komentowania została wyłączona.