O tym, jak będzie wyglądał egzamin i jak postępują prace przy jego tworzeniu, rozmawiamy z Izabellą Mitraszewską, koordynatorem do spraw inteligentnych systemów w Instytucie Transportu Samochodowego, koordynatorką zespołów roboczych do spraw bazy pytań oraz systemów teleinformatycznych.
Mikołaj Radomski: Na jakim etapie są prace związane z przygotowaniem nowych zasad egzaminowania?
Izabela Mitraszewska: W tej chwili równolegle realizowane są prace związane ze wszystkimi kategoriami prawa jazdy. Jest zespół różnych specjalistów w zależności od tego, jaka to jest dziedzina, od prawa drogowego, od taboru ciężarowego, autobusów, nawet od tramwajów. Zespoły miały już spotkanie i wiedzą co robić, jak przygotować pytania. I te prace zostały rozpoczęte. Planujemy zakończenie pierwszego etapu prac we wrześniu. Tak, by w październiku można było testować poprawność tego systemu.
– Na czym polega pierwszy etap?
– Pierwszy etap to budowa bazy, bo struktura testu została już zatwierdzona przez komitet sterujący. Wiadomo, po ile pytań z jakiej dziedziny będzie w teście. Eksperci dostali zakres pytań i rozpoczęli prace.
– Jaka będzie struktura bazy pytań?
– Jest zgodna z dyrektywą 2006/126/WE dotyczącą jednolitych zasad egzaminowania. Nie oznacza to, że systemy we wszystkich krajach będą identyczne, ale zakres wiedzy zawarty w dyrektywie oraz zakres zawarty w Ustawie o kierujących pojazdami będzie uwzględniony. Struktury do wszystkich kategorii zostały dostosowane do art. 51 ustawy. Mowa w nim o tym, że egzamin państwowy jest przeprowadzany w celu sprawdzenia kwalifikacji osoby egzaminowanej, w tym sprawdzenia wiedzy w zakresie zasad i przepisów służących bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej, zagrożeń związanych z ruchem drogowym, obowiązków kierowcy, osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem i posiadacza pojazdu oraz postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych. I taka jest struktura. Pytania będą jednokrotnego wyboru.
– Wszystkie?
– Tak, ustawa mówi o tym, że egzamin państwowy składa się z części teoretycznej przeprowadzanej w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej.
– Czy baza pytań na kat. B zostanie upubliczniona?
– Nie ma zapisów w ustawie, że baza jest objęta tajemnicą. Najprawdopodobniej będzie upubliczniona na tych samych zasadach, jak była do tej pory. Ale nie od nas to zależy. Decyzja o sposobie i zakresie udostępnienia bazy pytań należy do resortu. Algorytm losowania testów jest tak skonstruowany, by nie uczyć się pytań na pamięć.
– Co to oznacza w praktyce?
– Jeszcze nie wiemy, jaki będzie jego ostateczny kształt. W tej chwili robimy coś nowego, coś, czego nie było. Będziemy to testować i sprawdzać, czy przynosi rezultaty. Koncepcja może zmienić się w trakcie. Nie chcemy robić zamieszania.
– Wiadomo, że część pytań będzie miała formę klipów wideo.
– Zgadza się, ale będą również zdjęcia, ewentualnie animacje i pytania z treścią.
– Ile czasu będzie wyświetlał się klip wideo?
– W zależności od sytuacji, średnio 10 sekund. Ale może być 5 lub 15. Będziemy testować.
– A ile czasu będzie na udzielenie odpowiedzi na pytanie z klipem wideo?
– Na odpowiedź planujemy 10 sekund, a na pytanie z trzema odpowiedziami – 30 sekund. Ale może się okazać, że czasy są za krótkie lub za długie. Jest zbyt wcześnie, aby o tym przesądzać przed testami systemu egzaminowania.
– Ile będzie pytań na kat. B?
– 20 w części podstawowej i 10 w części specjalistycznej.
– A na pozostałe kategorie?
– Na kat. A, B, T oraz pozwolenie na tramwaj będzie 30 (20 plus 10). Na kat. C i D będzie 20 plus 12, zamiast 10.
– Czy na egzaminie na kat. C i D również zostaną wprowadzone klipy wideo?
– Tak, ponieważ część podstawowa jest jednakowa dla wszystkich kategorii.
– Jakie inne zmiany się szykują?
– Procedura egzaminacyjna będzie ta sama.
– Czy cena egzaminu zmieni się?
– My się tym nie zajmujemy. Naszym zadaniem jest przygotowanie funkcjonalności systemu oraz bazy pytań. W jakim zakresie zostanie wdrożony, zależy od tego, jakie będą pozyskane środki na ten cel.
– Kto będzie przygotowywał klipy wideo? Instytut Transportu Samochodowego?
– Na razie próbujemy sami, mamy operatora i dobieramy kamerę, by klipy były dobrej jakości. Ale jak zajdzie taka potrzeba, to zakupimy klipy albo zdjęcia. Jeżeli nie będziemy w stanie sami ich wygenerować, to jesteśmy przygotowani na to, że może zajść konieczność kupna. Bo przecież czasu jest mało. Ustawowy termin musi być dotrzymany.
– Czy kursanci będą mogli zobaczyć pytania przed wejściem zmian w życie?
– Ośrodki szkolenia powinny wiedzieć wcześniej, jaka będzie obsługa, bo test będzie mieszany, pytania na „tak” i „nie” oraz A, B, C. Nie można przyjść i zobaczyć testu pierwszy raz na egzaminie. Na pewno będzie udostępniony wcześniej. Nie jest powiedziane, że ośrodki dostaną program z taką samą bazą pytań, jaka będzie w WORD-ach. To zależy od resortu. Nie ma jeszcze w tym zakresie żadnych rozporządzeń.
– Czy zmienią się klawiatury do egzaminowania?
– Chcielibyśmy wykorzystać klawiatury, które są, bo jest to możliwe, ze względu na ośrodki szkolenia. W miarę zużycia się tych klawiatur zaprojektujemy nową klawiaturę. Chcemy, by koszty były jak najniższe.
– Czy Pani zdaniem zmiany idą w dobrym kierunku?
– Wydaje mi się, że tak. System wchodzi po raz pierwszy w Polsce i nie mamy w tym doświadczenia. Analizowaliśmy różne rozwiązania w Europie. Nie ma identycznych, ale są do siebie podobne.
Nowa baza, nowe płyty z testami sie sprzedadzą, do tego klawiatury po 200zł, super
Jakie wymagania sprzętowe będzie miało nowe oprogramowanie? Następne wydatki dla szkół?
Pewnie tak, nowe podręczniki, nowe wszystko.
Eksperci opracowali już bazę pytań,natomisat „eksperci” z Ministerstwa Infrastruktury……NIE OPRACOWALI PROGRAMU NAUCZANIA,czyli…………jest baza pytań do NIEISTNIEJĄCEGO PROGRAMU NAUCZANIA.Takimi metodami ma być poprawiona jakość szkolenia…………..jakoś to będzie ….
Interesy pod płaszczykiem poprawy jakości szkolenia…… załatwiły sobie pewne grupy.
Pingback: check out this site
Możliwość komentowania została wyłączona.