Przejdź do treści

Szkoła Jazdy nr 10/2016 (130)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 10/2016 (130)!

Temat numeru: CEPiK 2.0
Kolejna  powtórka z rozrywki
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że system CEPiK 2.0 nie zostanie uruchomiony w kolejnym zakładanym terminie, czyli w styczniu 2017 roku. Jeszcze kilka miesięcy temu Ministerstwo Cyfryzacji zapewniało: „prace są realizowane zgodnie z harmonogramem”. A teraz? Pod koniec września wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny powiedział, że uruchomienie CEPiK-u zgodnie z planem jest nierealne.
Szkolenie rozregulowane?
Czy wpis OSK do rejestru działalności regulowanej jest potrzebny? Jakie wpływy do budżetu to przynosi? Ile razy wpisu odmówiono? Kwestionariusz z takimi pytaniami otrzymały starostwa powiatowe i miejskie wydziały komunikacji. Od kogo? I po co? To trudniejsze pytania.
Poseł Mosiński chce zmienić  system egzaminowania
Poseł Jan Mosiński (PiS) złożył ministrowi infrastruktury i budownictwa interpelację, w której zaproponował całkowitą zmianę systemu egzaminowania. Na czym miałaby ona polegać? Zdaniem posła, nadzór nad egzaminami powinna sprawować centralna komisja egzaminacyjna. Egzaminatorzy podlegaliby z kolei bezpośrednio jej okręgowym strukturom. A egzaminy mogłyby się odbywać z wykorzystaniem infrastruktury OSK, spełniających określone wymagania.
Jazda na suwak. tak prosta, tak trudna
Kierowcy mają poważny problem z jazdą po schodzących się pasach ruchu. Na tyle, że planowane jest wprowadzenie nowego znaku, który uporządkuje sytuację.
Najlepszą reklamą jest…  skuteczne szkolenie!
Plakaty, ulotki, spoty w radiu i telewizji to popularne metody reklamy stosowane w wielu branżach. Czy sprawdzają się również w przypadku szkół jazdy? A może klientów jest tylu, że reklama nie jest już potrzebna?
Nieszablonowe rozwiązanie
Wśród pojazdów wykorzystywanych do szkolenia i egzaminowania w ramach kategorii prawa jazdy B+E największą popularność zdobyły auta dostawcze w „ucywilizowanych” wersjach. Dużo rzadziej spotyka się samochody należące do rodziny osobowych vanów. Jeden z nich – ford S-Max pierwszej generacji – użytkowany jest przez wrocławski WORD. Przyjrzyjmy się mu bliżej.
Mała kasa, duża presja
Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów lobbuje za wprowadzeniem kilku zmian do ustawy o kierujących pojazdami. Jego członkowie chcieliby, żeby egzaminatorzy egzaminowali dziennie mniej osób niż do tej pory i nie musieli pytać o zgodę przełożonego, gdy chcą podjąć dodatkową pracę. Skarżą się także na kiepską płacę i na to, że wymaga się od nich osiągania wyższego poziomu zdawalności.
Rowerowe problemy
W najnowszym raporcie Najwyższa Izba Kontroli bije na alarm. Obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu nie umożliwia skutecznej ochrony rowerzystów, a tempo budowy tras dla jednośladów nie nadąża za rosnącą popularnością ruchu rowerowego.
Selfie może być przyczyną śmiertelnego wypadku
Badania brytyjskiego Institute of Advanced Motorists pokazują, że najczęściej zdjęcia podczas jazdy robią sobie młodzi kierowcy – 15 proc. w przedziale wiekowym 18 – 24 oraz 19 proc. w wieku 25 – 35 lat. – Warto mieć świadomość, że trzymanie telefonu oznacza oderwanie na pewien czas ręki od kierownicy, a to z kolei może skutkować utratą kontroli nad pojazdem  – komentują trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Mistrz zdetronizowany!
Mariusz Pierzynka, najlepszy instruktor nauki jazdy w dwóch poprzednich latach, nie obronił w Warszawie tytułu mistrzowskiego i musiał zadowolić się drugim miejscem. Tym razem lepszy okazał się Zbigniew Hyży. Na najniższym stopniu podium, po raz drugi z rzędu, stanął Karol Waluśkiewicz.
Silniki na dopingu
Turbodoładowane silniki na dobre zadomowiły się pod maskami nowoczesnych samochodów. Nieprzypadkowo. Nie dość, że świetnie wypadają podczas homologacyjnych testów zużycia paliwa, to gwarantują szeroki zakres użytecznych obrotów, który wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Elektromechaniczna amortyzacja
Klasyczne amortyzatory hydrauliczne są wiekowym wynalazkiem. Dosłownie! Zostały opatentowane w 1908 roku, a cztery lata później trafiły do produkcji. Z biegiem czasu inżynierom udało się udoskonalić ich konstrukcję.
Leniuch, który woli automat
– Pojechaliśmy samochodem odebrać ciocię z pracy. Byłem tam ja, moi rodzice, a kierował mój brat cioteczny, czyli syn ciotki. Wtedy wziął mnie na kolana i powiedział: „chodź, przejedziemy się”. Miałem wtedy może dziesięć lat. I tak mi się to spodobało, że chciałem więcej. Kilka lat później, byłem chyba czternastolatkiem, podkradałem nawet z domu kluczyki, żeby przejechać się na chwilę autem, choćby tylko po podwórku – tak o początkach swojej motoryzacyjnej przygody wspomina Marcin Miller, lider zespołu Boys.
Wakacyjne wyjazdy Polaków
Prognozy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w sezonie nie były zbyt optymistyczne. Na szczęście obawy się nie potwierdziły – pisze Marek Rupental.
Instruktora  zatrudnię od zaraz
Doświadczony, ale umiejący nawiązać kontakt z młodzieżą, rzetelny i odpowiedzialny, ale z poczuciem humoru, wykwalifikowany, bez złych nawyków… Sprawdziliśmy, jakich instruktorów wybierają właściciele szkół jazdy i czym się przy tym wyborze kierują.
Optymalny stan uczenia się
Są dni, kiedy idzie nam lepiej, są dni, kiedy mamy pewne trudności. Ale istnieje coś takiego jak optymalny stan uczenia się. To warunki wyjściowe, które pomagają nam uczyć się lepiej, efektywniej – pisze Agata Baj.
Z dwoma sprzęgłami
Honda NC750S jest idealnym motocyklem do jazdy na co dzień. Jej zalety to optymalna moc i niskie zużycie paliwa, wygodna pozycja za kierownicą, pojemny schowek oraz łatwość prowadzenia. Clou programu jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT.
Obiekt marzeń  wielu Polaków
Syrena była pierwszym samochodem, który przewidziano dla przeciętnego obywatela. W latach 60. i 70. auto stało się obiektem marzeń setek tysięcy Polaków. A teraz doczekało się poświęconej sobie książki.
Polityka zadowalania nie ma granic
Zwykło się mówić, że zadowolony kursant przyprowadzi do naszego ośrodka kilku innych. Ale doszło do tego, że polityka zadowalania klientów praktycznie nie ma granic – pisze Marcin Zygmunt.
Škoda otworzyła autodrom
We wrześniu został oddany do użytku kolejny ośrodek doskonalenia techniki jazdy, zlokalizowany w Wielkopolsce. Tym razem chodzi o autodrom, który zbudowała Škoda.
Mniej ofiar, wypadków tyle samo
Podczas tegorocznych wakacji znacząco spadła liczba ofiar wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych. W porównaniu do zeszłego roku jest ich mniej o 50 proc. Na podobnym poziomie utrzymuje się za to liczba wypadków i kolizji. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku było ich 127. To tylko o jedno zdarzenie mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku.
Kierowco, nie denerwuj się, jadę zgodnie z przepisami!
Nastały takie czasy, że od ludzi zachowujących się prawidłowo żąda się przeprosin. Poziom kultury na drodze w Polsce jest tak niski, że zahacza o niejeden, nawet niewysoki próg zwalniający – pisze Albin Sieczkowski.
Autonomiczna ciężarówka  na testach w kopalni
Przez najbliższe półtora roku w kopalni Boliden w Kristinebergu w Szwecji testowane będą w regularnej eksploatacji autonomiczne samochody ciężarowe Volvo FMX. Celem jest sprawdzenie, jak ta technologia może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności transportu w trudnych warunkach.
Miliony na innowacje
We wrześniu, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, wicepremier Jarosław Gowin ogłosił uruchomienie programu INNOMOTO. Co to oznacza? Producenci branży motoryzacyjnej oraz ośrodki naukowe będą mogły liczyć na dofinansowanie badań i prac rozwojowych. Pula środków to 250 mln zł.
Kontrowersyjna zielona strzałka
Chciałbym odnieść się do przyczyn zdarzeń drogowych, polegających na najechaniu na tył pojazdu zatrzymującego się przed sygnalizatorem warunkowym S-2, nadającym sygnał czerwony razem z zieloną strzałką. Zabrzmi to pewnie przewrotnie, ale są sytuacje, kiedy doprowadził do nich instruktor siedzący w pojeździe nauki jazdy. Jak to jest w praktyce? – pyta Marcin Kukawka.
OC drożeje,  kierowcy niezadowoleni
Kierowcy, którzy w tym roku jeszcze nie kupili OC, będą musieli sięgnąć głębiej do kieszeni. Składki ubezpieczeń komunikacyjnych ciągle rosną. Za obowiązkowe polisy trzeba zapłacić nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu.
Dobra umowa to podstawa!
Każdy z nas podpisał kiedyś jakąś umowę, choćby o pracę, kredyt, kupna-sprzedaży. Mimo że nakłada na nas pewne obowiązki, czujemy sens jej zawierania. Chodzi m.in. o zachowywanie pewnych standardów. Zdaję sobie sprawę, że umowa wiążąca kursanta ze szkołą jazdy to temat drażliwy i trudny, ale zarazem wart poruszenia… – pisze Marcin Zygmunt.
NIK łaja gminy  za niesprawne autobusy
Gminy, które organizują dowóz dzieci do przedszkoli i szkół, nie zapewniały im dostatecznego poziomu bezpieczeństwa. W co trzecim skontrolowanym samorządzie stan techniczny autobusów nie spełniał wymogów określonych przepisami, w skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego – wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Przegląd legislacyjny
Złe wieści na temat stanu prac nad rozbudową systemu CEPiK z pewnością odbiją się na branży, niewykluczone, że legną również u podstaw kolejnej ingerencji w ustawę o kierujących pojazdami. Czas pokaże, czy sprowadzi się ona jedynie do kolejnego przesunięcia terminów. Być może z końcem roku pojawi się dalej idąca nowelizacja. Aktualnie do Dziennika Ustaw wciąż trafiają jednak akty prawne, w których zakłada się, że nowe funkcjonalności systemu CEPiK pojawią się na czas, czyli z początkiem 2017 roku – pisze Radosław Biernat.
Co wypracuje zespół doradczy?
Na pewno nie jest tak, że wraz ze zniesieniem rygorów wynikających z wpisu do rejestru działalności regulowanej będziemy obserwowali lawinowy wzrost niedociągnięć i zaniżenie poziomu szkolenia. Mało tego, zdecydowana większość uczciwie pracujących koleżanek i kolegów odetchnie z ulgą – czytamy w tekście Wojciecha Szemetyłły.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0