Przejdź do treści

Szkoła Jazdy nr 3/2017 (135)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 3/2017 (135)!
Temat numeru: Egzaminowani się odwołują

 
Skargi to margines
Liczba odwołań od egzaminu praktycznego na prawo jazdy od trzech lat utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2016 roku do urzędów marszałkowskich wpłynęło ich 722. Znaczy to tyle, że zakwestionowana była marginalna liczba egzaminów. A jaka jest skuteczność odwołań? W województwie pomorskim wyniosła aż 43 proc., w opolskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim żadna skarga nie została rozpatrzona pozytywnie.
 
Jak się szkoli na Wyspach?
– Bardzo ważną częścią egzaminu jest tzw. jazda samodzielna. Trwa około 10 minut. Egzaminator wyznacza trasę i miejsce docelowe. Prezentuje nam planszę, mapkę z prostym opisem. Zadanie kierowcy – bezpiecznie dojechać bez pomocy egzaminatora. Nie trzeba się spieszyć. Jeśli pojedzie się ulicą x, a nie ulicą y, też nie jest to uznawane za błąd  – mówi Tymek Skroban, ekspert ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii.
Egzaminowany może wyjechać poza granice miasta
Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu stwierdziło, że podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy możliwe jest przekroczenie przez egzaminatora i kandydata na kierowcę granic administracyjnych miasta, w którym on się odbywa, i wykonywanie tam zadań egzaminacyjnych.
Instruktorom nie chce się jeździć… na zebrania
Brak czasu, zaufania, wiary i efektów – tak instruktorzy nauki jazdy odpowiadali na pytanie, dlaczego jeszcze nie powołali stowarzyszenia. Swoje organizacje mają właściciele OSK, egzaminatorzy, a nawet dyrektorzy WORD-ów. A ci, których w branży jest najwięcej, nie…
Odpowiednia prędkość
Marszałek województwa oraz SKO uznali, że kandydat na kierowcę podczas egzaminu na prawo jazdy nie musiał jechać z prędkością zbliżoną do tej, która była widoczna na znaku. Nie mógł jej tylko przekraczać. Egzamin został więc unieważniony. Jednak taką decyzję uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny. Bo oba organy nie wykazały, że egzamin odbył się niezgodnie z prawem.
Kierowca z asystentem
Obecność elektronicznych systemów wspomagających kierowcę stała się już codziennością. O ile do niedawna ich główną rolą miało być zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym pojazdem, o tyle obecnie coraz częściej ułatwiają mu wykonywanie podstawowych manewrów, a nawet go w nich wyręczają. Czy wobec tego już niedługo zakres umiejętności wymaganych od kierowcy znacznie się zmniejszy? Jak wpłynie to na szkolenie kandydatów na kierowców? I w końcu, na ile można zaufać elektronice?
Debeściaki
Historie związane z kursantami często wywołują u mnie wzruszenie oraz uśmiech. W mojej instruktorskiej pracy pojawiło się wiele wyjątkowych osób. Kurs był dla nich piękną przygodą. A ja? Miałem okazję, żeby też się czegoś nauczyć… – pisze Marcin Zygmunt.
Instruktorzy jazdy  chcą mieć swoje święto
Ustanowienie oficjalnego Dnia Instruktora Nauki Jazdy to inicjatywa Krzysztofa Bandosa, prezesa Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców. – Uważam, że instruktorom należy się takie uhonorowanie ich pracy – argumentuje.
Co urząd, to obyczaj
Polskie firmy transportowe narzekają, że brakuje im pracowników. Dlatego coraz częściej decydują się na zatrudnianie kierowców ze Wschodu, głównie z Ukrainy. Większość musi jednak najpierw odbyć kwalifikację wstępną i zdać testy. Jeśli nie znają języka polskiego, pojawia się problem. Bo jedne urzędy wojewódzkie dopuszczają korzystanie z pomocy tłumaczy przysięgłych, zaś inne nie. A wszystko dlatego, że kwestia ta jest całkowicie pomijana w polskim przepisach.
Nowe przepisy na autostradach?
W ostatnim czasie media zalała fala doniesień o autostradowych karambolach. I choć ucierpiały w nich przede wszystkim samochody osobowe, a ich rozbite przody sugerowały możliwość niedostosowania prędkości do warunków, pod lupę zaczęto brać różne przepisy rządzące jazdą po autostradach.
Gogle i smartfon. Nadchodzi rewolucja w szkoleniu?
Firmy ÖAMTC Fahrtechnik, czyli austriacka sieć szkół nauki i techniki jazdy, oraz Samsung testują aplikację. Za jej pomocą można będzie poznać swoje reakcje na niebezpieczne sytuacje w trakcie jazdy samochodem. By to zrobić, nie trzeba będzie nawet wychodzić z domu. Wystarczy smartfon i specjalne gogle.
Mania wycinania
Gęste zawiesiny zanieczyszczeń nad największymi miastami Polski i alerty smogowe wielokrotnie przypominały, że jakość powietrza, którym oddychamy, pozostawia wiele do życzenia. Częściowo przyczyniają się do tego zmotoryzowani.
Bezprzewodowe podgrzewanie
Podgrzewana przednia szyba nie jest nowym rozwiązaniem. Już w 1985 roku była oferowana do forda scorpio. Niegdyś luksusowy dodatek obecnie można zamówić nawet do niektórych aut segmentu A.
Muzyka z samochodowego silnika
– Z braku czasu najlepiej komponuje mi się w samochodzie! Podczas jazdy, zamiast słuchać wszystkowiedzącego radia, wolę odgłos silnika. To brzmienie powoduje, że łatwiej mi się tworzy – zdradza w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” znany polski kompozytor i saksofonista Robert Chojnacki.
Łódzki WORD się przeprowadzi
Dwa osobne place manewrowe oraz nowoczesny budynek z poczekalnią, kawiarnią, salami wykładowymi i biurami mają zapewnić klientom komfort zdawania egzaminów. Całość będzie kosztować WORD w Łodzi 14 mln zł.
Zielona strzałka, czyli akcja wzbudzająca duże kontrowersje
Lutowa akcja łódzkiej drogówki, której celem było łapanie i karanie kierowców niestosujących się do przepisów związanych z tzw. zieloną strzałką, wywołała w mediach i na forach dyskusyjnych lawinę negatywnych komentarzy. Nie zauważono jednego. Duża część nałożonych mandatów nie była związana z niezatrzymaniem się przed sygnalizatorem, ale z tym, co kierowcy robili już za nim…
Siła klasyki
Współczesne samochody bywają krytykowane za zbyt wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych, nadmiernie rozbudowaną elektronikę oraz skrajnie wysilone jednostki napędowe. Mimo nowoczesnego wyglądu schodząca ze sceny honda civic IX przypadnie do gustu także motoryzacyjnym konserwatystom.
Fascynacja  dużymi  prędkościami
W książce brytyjskiego dziennikarza Philipa Raby’ego są opisy niektórych najszybszych, najbardziej ekscytujących i sprawiających kierowcom największą przyjemność samochodów lat powojennych. Warto do niej zajrzeć.
Piotr Liroy-Marzec  walczy o zmotoryzowanych
Mimo stale postępującej cyfryzacji przepisy rządzące polską motoryzacją tkwią w poprzedniej epoce. Posłowie chcieliby to jednak zmienić. I dobrze!
Facebook? to da się ogarnąć!
Wiele ośrodków szkolenia kierowców wciąż nie korzysta z możliwości, która jest właściwie na wyciągnięcie ręki. Chodzi oczywiście o potencjał mediów społecznościowych. Dzięki odpowiednio dobranej komunikacji możemy przecież pozytywnie się wyróżnić i zaangażować użytkowników ze swojej grupy docelowej – pisze Maciej Klebański, specjalista ds. mediów społecznościowych.
Kia odkryła karty
Dopiero kilka miesięcy po rozstrzygnięciu przez pięć wielkopolskich WORD-ów przetargu na dostawę nowych pojazdów egzaminacyjnych właściciele tamtejszych szkół jazdy poznali cennik wybranego auta. Nowa kia rio w najtańszej wersji kosztuje prawie 48 tys. zł.
Parkowanie tyłem do budynku, czyli kultura jazdy na osiedlu
Im nowsze auto, tym bardziej powinno być „ekologiczne”. Nie oznacza to jednak (pomijam pojazdy elektryczne), że nie emituje żadnych spalin – pisze Albin Sieczkowski.
Prewencja, profilaktyka i restrykcje
Rząd i instytucje mające ustawowy obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym szykują na ten rok przedsięwzięcia, które w zamierzeniu spowodowałyby zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych. Bo ich liczba w 2016 roku wzrosła. Czy tak się stanie? – zastanawia się Marek Rupental.
Poznański Bezpieczny Motocyklista
Głównym celem lokalnego programu Poznański Bezpieczny Motocyklista jest pokazanie motocyklistom, że defensywna i odpowiedzialna jazda przekłada się na wzrost bezpieczeństwa oraz polepszenie ich wizerunku w opinii innych użytkowników drogi. Organizowane są m.in. szkolenia z pierwszej pomocy oraz spotkania szkoleniowe o różnej tematyce. Porad udzielają również poznańscy adwokaci i biegli sądowi – pisze Marcin Kukawka.
MORD w Tarnowie pomaga  radzić sobie ze stresem
Część kandydatów na kierowców posiada niezbędne umiejętności do zdania egzaminu na prawo jazdy, ale nie radzi sobie ze stresem. Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Tarnowie postanowił im pomóc. Od lutego organizowane są dla nich grupowe warsztaty. Prowadzi je psycholożka transportu.
Młodzi o autonomii
Na zajęciach teoretycznych podjąłem z kursantami rozmowę na temat w pełni autonomicznych samochodów. Nie spodziewałem się tak burzliwej i pełnej emocji dyskusji. Było tak ciekawie, że postanowiłem o niej napisać – czytamy w felietonie Marcina Zygmunta.
Rada rekomenduje  blokady
W Polsce nadal prawie 6 proc. wypadków z winy kierujących jest spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Na przykład w 2015 roku zginęło w nich 218 osób, a prawie 2 tys. zostało rannych. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu ocenia, że jedynym rozwiązaniem mogącym udaremnić pewnej grupie kierowców jazdę po spożyciu alkoholu jest wyposażanie ich aut w blokady.
Przegląd legislacyjny
W tym miesiącu powtórnie przyglądamy się kwestii rozporządzeń regulujących kontrole w ośrodkach, a także wiecznie żywemu tematowi podatku od środków transportowych w kontekście pojazdów do nauki jazdy. Nawiązujemy także do bieżących wydarzeń.
Nie(bezpieczne) przejazdy
Zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Ponad połowa z nich nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym – twierdzi w swoim raporcie NIK. – Traktujemy tę sprawę priorytetowo, prowadzimy wiele działań zwiększających bezpieczeństwo na przejazdach – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych.

4 komentarze do “Szkoła Jazdy nr 3/2017 (135)”

  1. Pingback: magic mushroom pills usa

  2. Pingback: this article

  3. Pingback: this post

  4. Pingback: chobreview.com

Możliwość komentowania została wyłączona.

Koszyk zakupowy0
Brak produktów w koszyku!
0