Społeczna Akademia Nauk w Łodzi razem z Volvo Trucks i firmą transportową Link otwierają nową specjalizację – koordynator pojazdów autonomicznych. To pierwsza uczelnia w Polsce, która będzie kształciła ekspertów w tej dziedzinie.
Branża transportowa w całej Europie rozwija się niezwykle dynamicznie. Nie znaczy to jednak, że nie tworzą się problemy. Największym z nich jest obecnie brak kierowców. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie coś się miało w tej kwestii poprawić, wręcz przeciwnie.
Problem braku kierowców nie omija również polskich firm transportowych, które obsługują aż 25 proc. rynku unijnego i wytwarzają 10 proc. krajowego PKB. Dlatego eksperci uważają, że wyjściem z sytuacji jest stawianie na pojazdy autonomiczne.
Autonomia oznacza obniżone koszty
W specjalnym raporcie firma konsultingowa PwC przedstawiła bardzo optymistyczną prognozę rozwoju tej gałęzi gospodarki. Według ekspertów autonomiczna technologia przyczyni się do obniżenia kosztów zużycia paliwa i transportu od 5 do 30 proc. W praktyce roczna eksploatacja jednego pojazdu może być tańsza nawet o 30 tys. euro. Co ważne, transport autonomiczny znacznie przyspieszyłby czas dostaw, ponieważ nowoczesne samochody ciężarowe mogłyby jeździć niemal przez 24 godziny na dobę. Dziś kierowcy muszą przestrzegać ściśle określonych norm i zjeżdżać nawet na kilkunastogodzinne postoje. Pojazd autonomiczny ograniczałoby jedynie kończące się paliwo.
– Za kilka lat na drogach mogą pojawić się samochody autonomiczne, przeznaczone zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Dlatego pracownicy zajmujący się obsługą takiego rodzaju transportu z całą pewnością będą bardzo potrzebni – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Nowa specjalizacja od października
Pierwszą polską uczelnią, która w nowym roku akademickim uruchomi specjalizację koordynator pojazdów autonomicznych (na kierunku logistyka) jest Społeczna Akademia Nauk w Łodzi. Z uwagi na ogromne doświadczenie w tym temacie partnerem merytorycznym nowej specjalizacji zostało Volvo Trucks.
– Od lat angażujemy się w przedsięwzięcia, których celem jest szkolenie nowych kierowców. Tylko w ramach zainicjowanej przez nas akcji społecznej „Profesjonalni kierowcy” przez dwa lata przeszkoliliśmy 500 nowych kierowców zawodowych, a w tym roku do grupy tej dołączy minimum kolejne 300 osób – wylicza Wilhelm Rożewski z Volvo Trucks Polska. – Zdajemy sobie jednak sprawę, że potrzeby branży transportowej są dużo większe. Dlatego już dzisiaj myślimy o alternatywnych rozwiązaniach. Nie tylko pracujemy nad produkcją własnego samochodu autonomicznego, ale również wspieramy kształcenie osób, które będą obsługiwały te pojazdy w przyszłości.
Warsztaty w szkole serwisowej, wizyta w Göteborgu
Plan studiów zakłada, że w pierwszym roku nauki przyszli koordynatorzy pojazdów autonomicznych będą przede wszystkim przyswajać wiedzę z zakresu logistyki, drugi poświęcą zagadnieniom specjalistycznym. Druga część studiów w dużej mierze ma się opierać na zajęciach praktycznych.
– Społeczna Akademia Nauk otrzyma od nas szereg materiałów edukacyjnych, wypracowanych przez najlepszych ekspertów pracujących w naszej branży – zapowiada Piotr Werner z Volvo Trucks Polska. – Zależy nam również na przekazaniu studentom naszego doświadczenia zawodowego. Planujemy przeprowadzić serię warsztatów w naszej centrali w Młochowie, gdzie mieści się szkoła serwisowa Volvo Trucks. Studenci będą mieli okazję zobaczyć od środka, jak pracuje się na nowoczesnym sprzęcie i czego powinni się spodziewać w przyszłości. Okazją do poznania najbardziej zaawansowanych technologii będzie także wizyta w centrali firmy w Göteborgu. Planujemy również praktyki i staże organizowane w naszych strukturach.
Jakub Ziębka
Absolwenci znajdą pracę jakieś 20 lat po studiach, o ile ich widza będzie cokolwiek warta,a wątpię. Chyba więcej sensu miałby kierunek: ” Budowa, zastosowanie i sterowanie statkiem Sokół Millenium z rozszerzeniem o alfabet Aurebesh”
Pingback: penis envy mushroom strain
Pingback: Magna-Tiles
Możliwość komentowania została wyłączona.