Ponad połowa kierowców posiadających w swoich samochodach system ABS nie potrafi prawidłowo hamować w sytuacji nagłego zagrożenia – donosi portal Dziennik.pl
Przyciskają oni pedał hamulca zbyt krótko i nieodpowiednio mocno. „Wielu kierowców nie wie lub nie jest pewnych, jak należy prawidłowo hamować w nagłej sytuacji. Tymczasem jest to czynność, którą trzeba odpowiednio wyćwiczyć, ponieważ podczas jej wykonywania nie można popełnić błędu” – mówi Zbigniew Weseli, dyrekor Szkoły Jazdy Renault.
Samochody z systemem ABS
ABS jest systemem pozwalającycm na znaczne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu. Wszyscy kierowcy, których auta posiadają ABS, podczas nagłego hamowania powinni pamiętać o szybkim, mocnym i ciągłym przyciskaniu pedału hamulca. Tylko takie zachowanie pozwoli na odpowiednią reakcję samochodu podczas nagłego zdarzenia. Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk.
„Powstające wskutek tego wibracje i drgania pedału hamulca mogą przestraszyć niedoświadczonych kierowców. Nie powinni oni jednak zmmiejszać siły nacisku na hamulec, ponieważ takie zachowanie mogłoby osłabić działanie systemu, znacznie wydłużając drogę hamowania” – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. „Drgania pedału hamulca oznaczają, że system działa prawidłowo.”
Samochody bez systemu ABS
Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca.
„Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane” – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. „Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności” – dodają.
W sytuacji zagrożenia, w której nie ma czasu na namysł i analizę zachodzącego zdarzenia, odpowiednie czynności powinny być wykonywane mechanicznie. Manewr prawidłowego hamowania musi więc być odpowiednio wytrenowany. Wprawę można nabyć podczas symulacji nagłego hamowania w bezpiecznym miejscu. Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera. Zaznajomienie się z symulowaną sytuacją zagrożenia pozwoli na szybszą i bardziej precyzyjną reakcję w obliczu realnego niebezpieczeństwa.
Źródło: Dziennik.pl
Czy aby na pewno ABS skraca drogę hamowania- proponuję to przemyśleć jeszcze raz a następnie skonsultować
Pingback: useful site
Możliwość komentowania została wyłączona.