Pomimo braku współpracy ze strony pozostałych organizacji, przedstawicielom OIGOSK oraz stowarzyszenia KIEROWCA.PL udało się wypracować wspólny pakiet uwag, który został przekazany do MI. Wiele z nich zostało pozytywnie zaopiniowanych.
Oprócz OIGOSK i Stowarzyszenia KIEROWCA.PL, swoje uwagi zgłosiły również m.in. PFSSK, PIGOSK, LOK, KSD WORD Konsultacje w sprawie do wszystkich trzech rozporządzeń odbyły się 16 grudnia w sali konferencyjnej Departamentu Transportu Drogowego MTBiGM w Warszawie, gdzie na zaproszenie dyrektora Andrzeja Bogdanowicza przybyli przedstawiciele wszystkich zaproszonych organizacji.
– Spotkanie, mimo że zwołane w iście alarmowym trybie (zaproszenie przekazano 14 grudnia – przyp. red.), przebiegło w rzeczowej i merytorycznej atmosferze – mówi Roman Stencel, prezes OIGOSK. – Z satysfakcją należy podkreślić, że z wyjątkiem jednego punktu dotyczącego cząstkowych egzaminów wewnętrznych, który stanowczo oprotestował prezes PIGOSK, wszystkie pozostałe wspólne postulaty OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL zostały uwzględnione. Świadczy to o ich trafności, profesjonalnym przygotowaniu oraz przekonującej argumentacji.
Maciej Piaszczyński
Najistotniejsze ustalenia konsultacji z resortem, które odbyły się 16 grudnia:
W projekcie rozporządzenia w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami
Z wzorca karty kandydata na kierowcę usunięto rubrykę na podpis instruktora prowadzącego
(na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL).
Zostanie wprowadzona możliwość wydawania wtórników karty kandydata na kierowcę w razie zagubienia, zniszczenia (wniosek KSD WORD poparty przez organizacje OSK).
W karcie kandydata na kierowcę zostanie zwiększona liczba wierszy na wpisy egzaminatorów (wniosek KSD WORD) w projekcie rozporządzenia w sprawie egzaminowania.
W §5 pkt 3 wyraz „ogrodzony” ma być zastąpiony innym sformułowaniem (na wniosek dyr. M. Dworaka).
W §8 ust. 2 skreślono wyraz „kwartalnych” i w konsekwencji w §38 wyraz ten również zastąpiono wyrazem „ półrocznych” (na wniosek KSD WORD).
W §11 ust. 1 końcowy fragment otrzymał brzmienie „…z zastrzeżeniem art. 9 i art. 50 ust. 1 ustawy” (na wniosek KSD WORD).
W §14 ust. 2 pkt 2 skreślono fragment „oraz dokument potwierdzający jego tożsamość” (na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL). W konsekwencji instruktor uczestniczący w praktycznym egzaminie państwowym będzie musiał okazywać jedynie legitymację, a nie jak dotychczas, a nie jak dotychczas dwóch dokumentów.
W §14 ust. 4 pkt 4) skreślono „sprzęganie pojazdu z przyczepą” (na wniosek KSD WORD, ponieważ nie stanowi zadania).
§18 pkt 2 otrzymał brzmienie „zachowania osoby egzaminowanej świadczą o zagrożeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Skreślono również §18 pkt 5 (na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL). W konsekwencji zachowano przesłanki art. 52 ust.2 ustawy, tj. będzie możliwość przerwania egzaminu praktycznego jedynie w przypadku, gdy zachowanie osoby zdającej zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
§22 ust. 4 pkt 1 zostanie zmodyfikowany w taki sposób, że podczas egzaminu na placu manewrowym instruktor prowadzący będzie mógł przebywać w pojeździe, o ile przebywa w nim egzaminator (na wniosek R. Stencla).
W §23 ust. 6 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) w czasie nie dłuższym niż… „{na wniosek KSD WORD}. wielkość czasu zostanie określona po analizie
W §27 ust. 1 pkt 1) lit. a) w tabeli 4 w poz. 9 kol. 3 z uwagi na groźne zaskoczenie osoby usunięto zapis o losowym wyborze strony omijania przeszkody podczas wykonywania zadania nr 10 tabeli 2.
W §54 ust. 3 pkt 4) skreślono wyrazy „2 godziny zajęć” {na wniosek KSD WORD}. Liczbę godzin określi dyrektor WORD-u w szczegółowym programie, o którym mowa w §55.
Zostaną określone zadania i kryteria oceny dla egzaminu praktycznego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy (zespół pojazdów o DMC pow. 3500 do 4250kG) {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL poparty przez KSD WORD}.
W projekcie rozporządzenia w sprawie szkolenia
§3 ust. 1 pkt1 lit. a): sala wykładowa OSK powinna mieć powierzchnię nie mniejszą niż 25 m2 i być przystosowana do prowadzenia szkolenia z co najmniej 10 osobami (na wniosek prezesa PIGOSK).
§4 pkt1 lit. a): skreślono, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał mieć sali wykładowej zlokalizowanej pod tym samym adresem co biuro {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
§4 pkt 2 lit. b): otrzymał brzmienie: „zapewniać przechowywanie dokumentacji związanej ze szkoleniem w sposób umożliwiający dostęp do niej osób nie upoważnionych”, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał posiadać odrębnego, dodatkowego pomieszczenia do przechowywania dokumentacji {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
§4 pkt.4: skreślono, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał mieć własnych lub w leasingu wszystkich pojazdów szkoleniowych {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
§5 ust. 2 pkt1) programy szkolenia podstawowego, zdecydowanie skrytykowaliśmy, wskazując, że instruktora traktuje się co najmniej dwuznacznie, ogranicza się indywidualizację procesu szkolenia. Na początku dyr. Bogdanowicz przychylił się do wniosku, aby przyjąć propozycję OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL. Jednak zważywszy na zastrzeżenia prezesa PIGOSK oraz na obowiązek ustawowy opracowania programów szczegółowych, a nie ramowych – ostatecznie zdecydował, że programy mają być istotnie mniej szczegółowe, a ich wymiar ma odpowiadać liczbom wyszczególnionym w rozporządzeniu {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
§6 ust. 8 wzór karty przeprowadzonych zajęć – karta ma zostać uproszczona i dostosowana do realiów szkolenia. Organizacje mają do 19.12.2011 przesłać propozycje wzorca karty {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL, poparty przez organizacje OSK}
§10 ust.4 pkt. 4): skreślono, w konsekwencji nie będzie obowiązku szkolenia w okresie od zmierzchu do świtu {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
W §13 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) 4 godziny dziennie – po określonych w pkt 1 lit. b) godzinach nauki dla prawa jazdy kat. C, CE, D, DE” {na wniosek J. Jarzyńskiego poparty przez prezesa PIGOSK}.
W §14 pkt 1): ograniczono możliwość przebywania w pojeździe podczas szkolenia praktycznego dodatkowego uczestnika kursu wyłącznie do kat. B1, B {na wniosek prezesa PIGOSK}.
W §16 ust. 2 pkt 2) skreślono, co oznacza, że instruktor prowadzący nie będzie mieć obowiązku przeprowadzania egzaminu wewnętrznego lub uczestniczenia w nim {na zgodny wniosek przedstawicieli organizacji OSK}.
W §16 ust. 3 uzupełniono treść i odpowiedni fragment otrzymał brzmienie: „…podpisuje się na karcie obok instruktora lub wykładowcy przeprowadzającego ten egzamin” {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
W §16 ust. 4 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) został wyznaczony przez kierownika ośrodka szkolenia kierowców w trakcie szkolenia na wniosek osoby szkolonej”. W konsekwencji będzie możliwość zmiany instruktora prowadzącego na wniosek osoby szkolonej bez konieczności zrealizowania z nim co najmniej 50 proc. wymiaru szkolenia {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.
W §24 ust. 2 dodano na końcu treść „z wyjątkiem okoliczności, w których zachowanie osoby szkolonej zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. W konsekwencji będzie możliwość przerwania praktycznego egzaminu wewnętrznego {na wniosek prezesa PIGOSK}.
W §39 ust. 3 skreślono pkt 4 i 5 i w wersji projektu z 30.11.2011 już nie występują, co jest „dalej idące” niż wniosek {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL, wsparty przez PFSSK}.
W konsekwencji nie będzie obowiązku kosztownych szkoleń praktycznych instruktorów w ramach trzydniowych warsztatów doskonalenia zawodowego.
Dyr. Bogdanowicz oświadczył, że po analizie zostaną uwzględnione propozycje odnośnie do prowadzenia dokumentacji OSK w formie elektronicznej oraz przesyłania jej staroście.
Strach przed kompromitacją spowodował, że idą na kompromis (konieczny). Dawno stawiałem wniosek o zwolnienie p. Bogdanowicza sprawcę zamieszania i irytacji środowiska OSK. Jednak zobaczymy co znajdzie się w ustawie i rozporządzeniu.
Czy prezes PIGOSK ma pojecie o szkoleniu ,że chce ograniczyć możliwość przebywania dodatkowej osoby podczas szkolenia praktycznego jak mają sobie poradzić ośrodki które mają po 80 km do WORD dojechanie w jedną i drugą stronę to 3godz a gdzie jazda po mieście bo po to się do tego miasta jedzie .A przepis pozwala maksymalnie na 3 godz jazdy dziennie.JAK SIĘ NIE MA POJĘCIA O SZKOLENIU TO SIĘ NIE POWINNO ZAJMOWAĆ GŁOSU I TACY LUDZIE DZIŚ USTALAJĄ USTAWY.
Instruktor – (przepraszam, że tak per Ty) – Chciałbym Cie oświecić. Jesteś po prostu jako OSK do odstrzału. I wielu innych tobie podobnych. Jedno osobowych lub małych (z założenia pigosków, oigosków i innych kierowców. z natury kiepski i źle szkolący). Tyle. Szykuj się do Urzędu pracy. Są nowe kursy. Potrzebują wózkarzy.
A czy coś z tym elearningiem wiadomo? Czy wszyscy będą mogli go stosować, czy tylko super osrodki?
Niestety ten przywilej zostaje dla tych co beda SUPER…
Pingback: tv sizes best
Pingback: 1688upx
Pingback: microdose mushrooms for sale usa
Pingback: ดูดวงความรัก
Możliwość komentowania została wyłączona.