Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego są zobligowane do tego, żeby do początku stycznia przyszłego roku wyłonić wykonawcę systemu teleinformatycznego, który jest potrzebny m.in. do egzaminowania kandydatów na kierowców. Czasu jest jednak mało, problemów także nie brakuje…
Żeby system działał już 4 stycznia, czyli w momencie wejścia w życie przepisów mocno komplikujących życie młodym kierowcom, trzeba najpierw wyłonić wykonawcę. Ten powinien stworzyć narzędzie, które będzie zintegrowane m.in. z Centralną Ewidencją Kierowców (CEK) oraz Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Czasu na to jest mało, bo zaledwie kilka miesięcy.
IT.expert. Co to za firma?
Mając w pamięci to, co działo się zaledwie dwa lata temu (większość WORD-ów wybrała wykonawcę, który nie był w stanie zapewnić współdziałania systemu z tym, na którym pracowały starostwa powiatowe), ośrodki egzaminacyjne postanowiły rozpisać postępowanie przetargowe wcześniej, żeby ewentualny wykonawca zdążył na czas. Większość, bo nie wszystkie. Chodzi o 32 ośrodki, które ogłosiły identyczne w treści postępowania.
Stało się to 31 lipca. W 27 przypadkach zgłosił się jeden oferent, w pięciu – nikt. Zaskoczenie było tym większe, że chęć stworzenia systemu teleinformatycznego wykazała firma IT.expert. Na stronie internetowej spółki można przeczytać, że istnieje na rynku już od 15 lat, „dostarcza kompleksowe rozwiązania informatyczne”, ponadto „specjalizuje się w doradztwie i integracji rozwiązań informatycznych”. Firma zatrudnia 150 pracowników, współpracuje z dużymi koncernami. Chodzi m.in. o: Dell, HP, IBM, Microsoft, Oracle czy Google.
Co WORD, to inny obyczaj
Gdy wydawało się, że dyrektorzy WORD-ów będą musieli wybrać jedyną firmę, która zgłosiła się do przetargu, stało się coś zupełnie nieoczekiwanego. Część WORD-ów unieważniła postępowania ze względu na „fakt, iż […] obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu”. Kolejne znalazły inny powód. Jaki? „Cena tej jedynej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na tym etapie na sfinansowanie zamówienia i nie może jej zwiększyć”. Jednak niektóre wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego zdecydowały się firmę IT.expert wybrać. Takim przykładem jest choćby Toruń.
– Zgłosiła się do nas tylko jedna firma, która twierdzi, że sprosta zadaniu – wyjaśnia Ryszard Nagórski, zastępca dyrektora w toruńskim WORD-zie. – Nie mamy żadnych podstaw, by sądzić inaczej. Umowa została podpisana, teraz będziemy ustalać, kiedy odbędzie się testowanie systemu. Przecież musi być gotowy na styczeń przyszłego roku.
Umowę z firmą IT.expert podpisał także Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Rzeszowie.
– Tak, potwierdzam tę informację – mówi Janusz Stachowicz, zastępca dyrektora rzeszowskiego ośrodka. – Testowanie systemu rozpocznie się do 3 listopada.
Wybory i ich konsekwencje
Do czasu zamknięcia tego wydania „Szkoły Jazdy” część WORD-ów, które ogłosiły przetarg, nie podjęła jeszcze żadnej wiążącej decyzji. Inne wciąż zastanawiają się, co zrobić, kolejne ponownie rozpisały postępowanie. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że dyrektorzy boją się zaufać firmie, która może nie sprostać zadaniu. Konsekwencje mogą być ogromne. System musi przecież działać już w styczniu. Szefowie WORD-ów nie chcą powtórki sprzed ponad dwóch lat, kiedy wybrały rozwiązanie, które się nie sprawdziło.
A jak do sprawy udziału w przetargach podchodzi firma IT.expert? Odpowiedź jest bardzo lakoniczna.
– Uczestniczymy w postępowaniach przetargowych, które nie zakończyły się decyzją zamawiającego – odpowiada „Szkole Jazdy” Bartosz Stebnicki, wiceprezes IT.expert. – Dodatkowo podpisane już umowy uniemożliwiają nam komentowanie stanu projektu. IT.expert jest firmą obecną na rynku od wielu lat. Zrealizowaliśmy dotychczas wiele skomplikowanych projektów i startując w postępowaniach byliśmy pewni, że dostarczymy rozwiązanie zgodne z SIWZ zamawiającego.
Jakub Ziębka
Pingback: ที่พักรายวัน รามอินทรา
Pingback: buy wonka psychedelic bars for sale
Możliwość komentowania została wyłączona.