Ogólnopolska Akademia Bezpiecznej Jazdy – to pomysł na uzdrowienie rynku szkoleń krakowskiego przedsiębiorcy Piotra Rylskiego. Miałby się w to zaangażować państwowy koncern naftowy PKN Orlen – donosi „Gazeta Wyborcza”
Krakowski przedsiębiorca zaczął szukać rozwiązania na zatrważający stan szkoleń kierowców w Polsce. Według statystyk, z roku na rok coraz mniej absolwentów kursów nauki jazdy zdaje egzamin na prawo jazdy. „Gazeta” podaje, że w 2005 r. odsetek zdających wynosił 36,35 proc., w 2006 – 32,51, 2007 – 32,74, 2008 – 32,07 i 2009 – 30,97 proc. Nierzadko zdarza się, że absolwenci szkół nauki jazdy podchodzą do egzaminów wiele razy – rekordziści nawet po 10 i więcej.
Z pewnym rozwiązaniem wyszedł niedawno krakowski przedsiębiorca Piotr Rylski. – Analizując rynek ośrodków szkolących kierowców i kandydatów na kierowców, stwierdzam, że są to małe, słabo dofinansowane jednostki, prowadzone przez przypadkowych, miernie przygotowanych ludzi, szkolących przyszłych kierowców według mało skutecznego i nieefektywnego programu. Jedyną konkurencją, jaką posiadają prywatne ośrodki, jest skostniała instytucja LOK, funkcjonująca według standardów zakreślonych przed laty – mówi Rylski. – Ośrodki konkurują ze sobą jedynie poziomem cen kursów. Sale wykładowe mają bardzo mierny poziom, place manewrowe przypominają kretowiska, a poziom szkolenia jest skandalicznie niski – dodaje.
Rylski w ramach rozwiązania tego problemu proponuje założenie ogólnopolskiej Akademii Bezpiecznej Jazdy, w stworzenie której miałby zaangażować się państwowy koncern naftowy – PKN Orlen. W takiej akademii – z ośrodkami w największych polskich miastach – szkolenia miałyby się odbywać przy wykorzystaniu m.in. symulatora dachowania, gogli imitujących widzenie w stanie nietrzeźwości, a na zadbanym placu manewrowym umieszczonoby także specjalną matę poślizgową.
– Przedsięwzięcie ma posiadać charakter misyjny, stąd pomysł, by zaangażować w nie państwowy koncern. Ale PKN Orlen, moim zdaniem, absolutnie by na tym nie stracił. Po pierwsze, pobierałby przecież opłaty za kursy, po drugie, zadbałby o swój pozytywny wizerunek – argumentuje Rylski. W jego inicjatywę zaangażowali się już politycy. Europoseł Bogusław Sonik napisał do Dariusza Jacka Krawca, prezesa zarządu PKN Orlen, że projekt „może w zdecydowany sposób poprawić przygotowanie przyszłych kierowców”. A senator Paweł Klimowicz zwrócił się z tym pomysłem do ministra skarbu, który z ramienia państwa kontroluje PKN Orlen.
„Stan bezpieczeństwa na polskich drogach stanowi problem ogólnospołeczny – przyznał w piśmie do senatora Klimowicza minister skarbu Aleksander Grad, ale równocześnie rozwiał nadzieje na możliwość szybkiej realizacji projektu przez PKN Orlen. – „(…) Spółka uznała, iż pomysł otworzenia Bezpiecznej Szkoły Jazdy PKN Orlen w zaprezentowanej formie nie wpisuje się w zakres działań planowanych przez PKN Orlen SA w ramach Programu Orlen Bezpieczne Drogi. Jednocześnie spółka nie wyklucza ewentualnych możliwości współpracy z autorem projektu Akademia Bezpiecznej Jazdy PKN Orlen w przyszłości”.
Beata Karpińska, kierowniczka biura prasowego PKN Orlen, dodaje: – Idea projektu Akademii Bezpiecznej Jazdy jest bliska programowi ORLEN Bezpieczne Drogi, stąd nasze zainteresowanie. Niestety, przedstawiona nam propozycja jest bardzo szeroko zakrojona, a równocześnie nie określa wystarczająco precyzyjnie biznesowych zasad współpracy. Piotr Rylski nie zraża się. – Będę dalej szukał wsparcia dla mojego pomysłu. Bo jeśli znajdzie się wola polityczna, to zostanie zrealizowany. A wtedy zyska na tym całe społeczeństwo – mówi Rylski.
mp
Za „Gazetą Wyborczą”
A kto to jest ten Rylski w ogóle??/
Instruktorzy i egzaminatorzy uzyskują uprawnienia zgodnie z obowiązującym prawem. To dlaczego i jakim prawem krytykuje się nawet tych najgorszych.
Pan RYLKSKI tak „ryje” by na tym „ktoś? ” zarobił i pozwala sobie na uogólnienia, co krzywdzi znakomitą część tzw. porządnych OSK. Może nie widział normalnej sali wykład.?, normalnego placu ?
a może widział, tylko ma dość już tych marnych szkółek, które nic nie uczą. Sami wiecie, co prowadzicie:)
Pingback: ถมดินเชียงราย
Pingback: อะไหล่อุตสาหกรรม
Możliwość komentowania została wyłączona.